Przewóz roweru samolotem – torba, kufer czy karton?

Jak przetransportować rower samolotem ? Tematyka wydawałaby się mało istotna, bo po co nam na wczasach potrzebny rower. Jednak gdy nasze ?wczasy? oznaczają podróż na ukochanych dwóch kółkach, zagadnienie nabiera znaczenia. W dzisiejszych czasach przemieszczanie się liniami lotniczymi jest opcją ekonomiczną i zdecydowanie wygodniejszą w porównaniu do innych środków transportu. Tanie linie lotnicze dają nam możliwość pokonywania znacznych odległości w krótkim czasie za niewielkie pieniądze. Warto więc zastanowić się nad tym jak przetransportować nasz środek lokomocji samolotem.

Tanie linie lotnicze kuszą cenami, jednak należy pamiętać że najczęściej cena biletu obejmuje jedynie nasz przelot. Niestety, ładunek jakim jest w tym przypadku rower, generuje dla nas dodatkowe koszty. A co za tym idzie do naszej ceny biletu musimy doliczyć koszt przewiezienia roweru – opłaty w zależności od linii są różne. Niekiedy przysłowiowe ?drogie? linie lotnicze, cenę przewozu roweru, zawierają w cenie podstawowej biletu. Warto więc przed wybraniem się w podróż porównać stawki różnych przewoźników.

Poniżej krótkie zestawienie opłat w zależności od linii lotniczych

Linia

Cena

Tradycyjne linie lotnicze (typu LOT, Lufthansa)

Przewóz zwykle jest bezpłatny, ale jego waga musi się mieścić w bezpłatnym limicie bagażu; rower należy zgłosić przez call center linii lotniczej

Aer Lingus

40 EUR

Air Baltic

30 EUR (z biletem), 40 EUR (osobno)

Air Berlin

25 EUR (teren Europy), 40 EUR (świat)

Blue Air

25 EUR

Easyjet

100 PLN (online), 140 PLN (lotnisko)

Germanwings

30 EUR

Iceland

25 EUR / 20 GBP

Express LOT

Bezpłatnie jeżeli zmieści się w limicie 20 kg bagażu, konieczność zgłoszenia w Call Center

Norwegian

40 EUR / 300 NOK

Ryanair

40 EUR / 40 GBP

Wizzair

135 PLN (online) / 180 PLN (lotnisko)

Źródło: dwabaranki.pl

Samo uiszczenie opłaty za rower jednak nie wystarczy. Planując jego przewóz, musimy się koniecznie zapoznać z warunkami przewozu roweru w regulaminie danych linii lotniczych. Pakunek z rowerem powinien spełniać pewne normy. Najczęściej odnoszą się one do wielkości kartonu lub torby w której rower jest spakowany oraz do wagi. Ogólnie obsługa lotniska nie robi problemów za dodatkowy jeden lub dwa kilogramy.

Przewóz roweru liniami lotniczymi wiąże się z narażeniem go na potencjalne uszkodzenia. W momencie przekazania bagażu obsłudze lotniska, nie mamy żadnego wpływu na to jak będą z nim postępować i czy przy okazji nie zostanie uszkodzony. Celem zminimalizowania prawdopodobieństwa uszkodzenia naszego jednośladu powinniśmy go odpowiednio spakować. Podstawowe czynności jakie powinniśmy wykonać przygotowując nasz jednoślad do lotu to:

  • odkręcenie pedałów
  • wypuszczenie powietrza z kół
  • przekręcenie kierownicy, tak by była ustawiona wzdłuż ramy
  • spakowanie roweru w pokrowiec, karton lub oklejenie go folią, można użyć także otulin do rur

Pakując się przed podróżą warto jest zważyć karton oraz bagaż podręczny, aby mieć pewność, że mieścimy się w limitach danej linii lotniczej. Należy pamiętać, iż w bagażu podręcznym nie mogą znajdować się klucze – generalnie najlepiej będzie jeśli wszystkie metalowe rzeczy (menażki, sztućce, zapasowe części) był przewożone w bagażu rejestrowanym. Uchroni to nas przed niepotrzebnymi dodatkowymi kontrolami na lotnisku. Różne linie podchodzą indywidualnie to pewnych kwestii, co więcej dużo zależy od tego na jakiego człowieka trafimy. Raz zatrzymano mnie do ponownej kontroli tylko za to, że miałem przy sobie kilka opasek zaciskowych, kolega natomiast przeszedł przede mną z całą paczką. Do bagażu podręcznego najlepiej spakować wyłącznie same ubrania, kask można wnieść na pokład jako nakrycie głowy i ze sprzętem foto-wideo raczej też nie powinno być problemu.

Karton do przewozu roweru

Karton jest jedną z opcji do transportu roweru, z pewnością jest to tania metoda. Karton możemy dostać w sklepie rowerowym, jeśli będzie to nasz zaprzyjaźniony sklep, to z pewnością nawet dadzą nam go za darmo. Niebywałą zaletą jest znikomy koszt jaki poniesiemy w związku z zapakowaniem roweru w karton, jednak ta opcja ma swoje wady. Wśród największych łatwo zauważyć ? uciążliwe przenoszenie zapakowanego w nim roweru. Karton nie jest wyposażony w kółka, które w torbach rowerowych, zdecydowanie ułatwiają przemieszczanie się z nieporęcznym pakunkiem. Karton ma też mocno ograniczoną wytrzymałość, w związku z czym zapakowany w nim rower należy dodatkowo odpowiednio zabezpieczyć różnego rodzaju bąbelkowymi foliami lub piankami.

Torba

Inną opcją jest torba. Materiał z jakiego jest wykonana jest odporniejszy na uszkodzenia mechaniczne, dodatkowo jej ścianki mogą być usztywniane. Transport zapakowanego w nią roweru ułatwiają zamocowane uchwyty oraz kółka w które często są wyposażone. W środku torby znajdziemy dodatkowe przegródki umożliwiające nam oddzielenie poszczególnych elementów roweru, bez obaw o wzajemne ocieranie się ich w czasie lotu. Wybór toreb na rynku jest ogromny, poczynając od prostych nieusztywnianych, po zaawansowane modele posiadające stelaż, bądź stojak montażowy (firma Thule). W związku z tym mamy z czego wybierać, kwestia na jakiej wysokości wydatek możemy sobie pozwolić.

f-duzy-pokrowiec-na-rower-zator-xlzATOR XL
Sprawdź  ceny

Kufer

Trzecią opcją jest kufer w który możemy zapakować rower. Zdecydowanie jest to najbezpieczniejszy sposób w jakim możemy przetransportować nasz jednoślad. Kufer jest sztywny, co zdecydowanie skutecznie chroni nasz jednoślad przed uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo wyposażony jest w kieszonki i przegródki na poszczególne części składowe roweru. Ma jednak też swoje wady. Po pierwsze jest cięższy od dwóch poprzednich rozwiązań. Przez swoją sztywność, która z jednej strony daje skuteczną ochronę, z drugiej strony przekłada się na kłopot z przechowywaniem go, gdyż eliminuje możliwość złożenia. Potencjalnych nabywców odstraszać może też cena, która wynosi około 2000 zł i więcej.

f-thule-kufer-rowerowy-thule-bikecaseKufer Thule
Sprawdź ceny

Oprócz zapakowania naszego jednośladu powinniśmy jednak pamiętać też o ubezpieczeniu bagażu. Niejednokrotnie zdarza się na lotniskach, że bagaż po prostu zostaje zgubiony, a w tym momencie nawet najlepsza torba nie pomoże. W związku z tym warto przed podróżą zastanowić się nad ubezpieczeniem obejmującym również bagaż ? w szczególności gdy w nasz rower zainwestowaliśmy większą kwotę pieniędzy.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany