Rower do maratonów różni się od innych sprzętów. Powinien mieć cechy, które zapewnią nam doskonały wynik na zawodach.Ważną cechą roweru do maratonów jest jego efektywność. Tego typu sprzęt osiąga ją dzięki m.in. geometrią ramy i masie roweru. Jeśli chodzi o ramy, to nie są już one jak niegdyś wiotkie, więc producenci muszą włożyć mnóstwo siły, by mimo swojej sztywności były jak najbardziej wygodne. Geometria ramy powinna ułatwiać kolarzowi łatwy i dość szybki obrót. Jest on możliwy przede wszystkim dzięki kątowi podsiodłowemu (powinien mieć około 73 stopni). Jeśli będzie on mniejszy, to będzie nam lżej przepchnąć twarde przełożenia, niestety jest też minus – trudniej będzie wejść na obroty.
Każdy kto bierze udział w górskich maratonach wie, jak istotne są podjazdy, często to od nich zależy wynik końcowy zawodów. Dlatego geometria powinna przede wszystkim skupiać się na tym, czy stromizny pokonuje się dość łatwo. Istotne jest też to, czy tylnie koło ma odpowiednią przyczepność oraz czy kierownica jest odpowiednio nisko. W przypadku maratonów górskich najlepiej jest, by między kierownicą a siodełkiem były 3 centymetry różnicy. Dlaczego to takie istotne? Jeśli kierownica będzie się znajdowała na tej samej wysokości co siodło bądź wyżej, to możemy się spodziewać utrudnień na stromiznach. Wtedy nasz rower może wężykować.
Więc lepiej umieszczać kierownicę niżej? Zależy o ile niżej. Zawodowi kolarze czasem decydują się na 10-centymetrową różnicę między kierownicą i siodłem. Jeśli jednak nie przejeździliśmy tysięcy kilometrów na rowerze i nie jest on niemalże całym naszym życiem, nie poświęcamy mu znacznej części naszego życia – to rozwiązanie nie będzie dobre. Jest to bardzo niewygodne i obciąża nasze plecy. Jeśli nie będziemy wytrenowani, to rzecz jasna o efektywności możemy w tym wypadku zapomnieć.
Wygoda jazdy
Rower, którym chcemy jechać w maratonie przede wszystkim powinien nam zapewnić komfort jazdy. W innym wypadku nie osiągniemy dobrego wyniku i raczej nie będziemy zbyt miło wspominać tego wydarzenia (w skrajnych przypadkach możemy się w ogóle zniechęcić do jazdy na rowerze). Specjaliści podkreślają, że jeśli będziemy jechali dobrym, wygodnym rowerem – to zawsze będziemy mieli lepsze wyniki. W celu komfortu jazdy warto zwrócić uwagę na amortyzację roweru. Dlatego dobrze jest wybrać sprzęt z ramą, która doskonale tłumi drgania. Warto jednak wiedzieć, że wysokiej jakości aluminiowe ramy również mogą bardzo dobrze amortyzować.
Rowery XC w najniższyh cenach!
Kliknij i sprawdź!
Wytrzymałość
W przypadku maratonów bardzo ważna jest umiejętność pokonywania różnych, przede wszystkim długotrwałych, wysiłków. Uwagę trzeba zwrócić na lekkość elementów. Trzeba jednak myśleć też o tym, że jeśli weźmiemy bardzo, bardzo lekką, ale cienką oponę, to może nam pęknąć. Szczególnie jeśli mamy też lekką cienką obręcz. To z kolei może sprawić, że łatwiej przebijemy dętkę, a jej wymiana to strata około 4 minut – a tego raczej nie chcemy. Wybierając więc koła skupiamy się na tym, by były lekkie, ale wytrzymałe.
Uwagę należy też zwrócić na elementy napędu. Ich znaczenie jest szczególnie istotne w przypadku trudnych warunków.
Jeśli chcemy jeździć w maratonach, to musimy mieć świadomość, że nie każdy rower się na to nadaje. Na dobry sprzęt musimy przeznaczyć kilka tysięcy złotych. Powinniśmy też dokładnie przyjrzeć się poszczególnym elementom roweru, muszą być wykonane z wysokiej jakości materiałów, które wytrzymają w różnych warunkach.