Części i narzędzia do roweru, które warto mieć w swoim garażu.

            W składziku przeciętnego rowerzysty nie może zabraknąć odpowiednich narzędzi za pomocą, których będzie mógł naprawić usterkę. Nigdy nie wiadomo, co może się przydać. Dlatego każdy powinien zaopatrzyć się w tradycyjny zestaw narzędzi na nieprzewidziane sytuacje. Nasuwa się pytanie. Jakie narzędzia są potrzebne dla rowerzysty?

            Zanim zabierzemy się do naprawy bądź czynności serwisowych roweru warto zastanowić się nad jego stabilizacją. Unieruchomienie pojazdu jest niezbędne, abyśmy mogli spokojnie skupić się na wybranym elemencie. Potrzebny nam będzie do tego serwisowy stojak rowerowy.

Ułatwia on naprawę roweru, pompowanie kół oraz przegląd sezonowy.  Stanowi rozwiązanie dla osób prowadzących serwisy rowerowe i właścicieli rowerów. Posiada udźwig maksymalnie do 30 kg. W czasie naprawy rower znajduje się na odpowiedniej wysokości. Dodatkowo obrotowa głowica stojaka z właściwością 360 stopni umożliwia obrót pojazdu dookoła własnej osi przy mocowaniu go zarówno za rurę poziomą ramy jak i za rurę podsiodłową ramy lub sztycę podsiodłową. Występuje w nim pozioma regulacja odsunięcia zamontowanego roweru od stojaka. Stojak jest stabilny i podparty na szerokiej podstawie o wymiarach po rozłożeniu 97x71cm, z regulacją wysokości od 110 do 190cm oraz szerokości uchwytu od 25 do ponad 60 mm. Przede wszystkim uchwyt z wkładkami z tworzywa zapobiega rysowaniu lakieru. W zestawie z nim znajduje się drążek stabilizujący na kierownicę i przednie koło. Cała konstrukcja została wykonana ze stali. W zestawie jest praktyczna półka na narzędzia z magnesem i uchwytami. Po złożeniu stojak zajmuje niewiele miejsca. Jego waga to około 7 kg. Dzięki oparciu na dużych stopach można przytwierdzić go do podłoża.

stojak rowerowyStojaki rowerowe
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

            Jeśli chodzi o  narzędzia rowerowe będą to przede wszystkim klucze różnego rodzaju w zależności od komponentów, z których zbudowany jest rower. Tutaj możemy wykazać się własną inicjatywą, czyli albo sami kompletujemy walizkę kupując pojedyncze narzędzia lub od razu wszystko nabywamy w zestawie. Każdy z praktyki sam wie, czego będzie potrzebował w garażu. Zarówno dla tych zielonych, jak i doświadczonych bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem okaże się tak zwany multitool:

multitool crankbrothersMultiklucz do roweru Crankbrothers
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

            W warsztacie obowiązkowo musi znaleźć się pompka. Sposób jej doboru został przedstawiony w jednym z artykułów. (jakiś link odnośnik do artykułu o pompkach). Ku przypomnieniu uniwersalna pompka powinna znajdować się zawsze w wyposażeniu rowerzysty. Zanim podejmiemy jej zakup musimy rozpoznać rodzaj wentyla w naszym rowerze. Ze względu na to pompka powinna posiadać wymienne końcówki, dzięki którym możliwe będzie odpowiednie dopasowanie przewodu pompującego. Na rynku jest bogata oferta pompek. Na miejscu przyda się pompka stacjonarna z manometrem. Natomiast w drodze kompaktowa, którą można łatwo przewozić.

f-kross-pompka-hammerheadPompki rowerowe
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

            Jeśli chodzi o części i akcesoria do rowerów to wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Najczęściej jednak należy mieć: dętkę zapasową i oponę zapasową. Wybór opon jest ogromny. Zawsze zaopatrzmy się w zestaw dętek rowerowych, a wraz z nimi łatki i kleje. Ponadto na rynku dostępne są całe zestawy naprawcze do dętek. Przy wymianie uszkodzonej dętki przydatne będą łyżki do opony, którą można kupić w zestawie lub osobno.

Skuwacz do łańcucha

            W warsztacie rowerowym przyda się skuwacz do łańcucha. Narzędzie to jest małe i w sam raz nadaje się również na maratony oraz wycieczki. Bike Hand Yc 324L to profesjonalny skuwacz do łańcucha. Narzędzie ma zapasowy trzpień do wybijania sworznia w łańcuchu. Jego duże ramię ułatwia odkręcanie. Dodatkowo przy powierzchni przytrzymującej łańcucha znajduję się pokrętło, które jednocześnie go dociska.

Smarowanie

            Do odpowiedniej eksploatacji łańcucha będziemy stosowali oleje i smary, które na rynku dostępne są również w aerozolu. Dzięki czemu pozostawiają odpowiednią warstwę substancji na łańcuchu, a także można nimi konserwować manetki i przerzutki. Trzeba wspomnieć, że wyróżniamy smary do: łożysk, łańcucha, piast, amortyzatorów itp. Nie wszystkie są uniwersalne i warto czytać zalecenia do ich stosowania. Zanim zabierzemy się do smarowania trzeba oczyścić łańcuch za pomocą szczotki. Na rynku znajdziemy szczotki zarówno do czyszczenia łańcucha, jak i kaset. Powierzchnia z ostrymi krawędziami zeskrobie zaschnięty smar i przedłuży żywotność łańcucha.

            Po odpowiednio wykonanym serwisie trzeba oczyścić rower. Dlatego w garażu powinna znaleźć się również szmatka i środek czyszczący.

            Warto jest posiadać zestaw podstawowych narzędzi rowerowych. Opisane urządzenia służą do przechowywania w garażu. Zawsze przydadzą się w przypadku samodzielnej naprawy lub przeglądu pojazdu. Jednorazowa inwestycja będzie służyła nam przez wiele lat. W ofercie znajdują się pojedyncze narzędzia, jak również całe komplety. W zależności od naszych potrzeb każdy znajdzie coś dla siebie. Część z wyżej wymienionych narzędzi można zabrać w drogę. Inne natomiast posłużą do stacjonarnych przeglądów i napraw.


Kategorie: Poradnik

Tagi: ,

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany