Kasety i wolnobiegi to dwa bardzo podobne do siebie z wyglądu części rowerowe. Dzięki nim siła łańcucha przekazywana jest na tylne koło. Przyglądając się tym dwóm częściom od strony technicznej zauważymy, że są to dwa odmienne elementy. Wolnobieg został wynaleziony zdecydowanie wcześniej niż obecnie królujące kasety. Zasadniczą różnicą jest sposób montażu – wolnobieg nakręcamy na gwint w prawej części tylnej piasty. Dzięki prostej konstrukcji rozwiązanie te jest tanie, niemniej jednak jest gorsze od kaset skutkiem czego obecnie wolnobiegi stosowane są w rowerach z tańszej półki.
Rozwiązaniem o wiele bardziej nowoczesnym są kasety, czyli zestaw koronek nasadzanych na piastę w której został umieszczony mechanizm zapadkowy. W starszym rozwiązaniu natomiast mechanizm zapadkowy był zintegrowany z wolnobiegiem. W przeciwieństwie do wolnobiegu kaseta oparta jest na piaście na całej swojej szerokości, dzięki temu możliwe stało się zamontowanie dodatkowego łożyska znajdującego się w większej odległości od szprych. Rozwiązanie te zapewnia lepszy rozkład obciążenia oraz na zmniejszenie wagi układu napędowego przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości oraz sztywności.
Przykładowe kasety Shimano
Kliknij i znajdź najkorzystniejsze ceny!
Po czym można rozpoznać które rozwiązanie znajduje się w naszym rowerze? Jeśli przyjrzymy się piaście od strony najmniejszej zębatki i zobaczymy, że całość zamknięta jest ząbkowaną nakrętką, wtedy mamy do czynienia z kasetą. Jeśli w tym samym miejscu nie znajdziemy nakrętki, a będzie znajdować się tam miejsce do osadzenia klucza, znaczyć to będzie, ze w rowerze został zamontowany wolnobieg. Dodatkowo w specyfikacji roweru możemy również poszukać odpowiedzi. Zdecydowana większość rowerów sprzedawanych w naszym kraju oparta jest o podzespoły Shimano, firma ta w opisach produktów dla wolnobiegów stosuje oznaczenie MF-TZxx, natomiast dla kaset „CS-xxxx”
Przykładowy wolnobieg Shimano
Kliknij i znajdź najkorzystniejsze ceny!
Na koniec warto wspomnieć, iż oba systemy nie współgrają ze sobą. Jeśli zdecydujecie się na przejście z wolnobiegu na kasetę będzie wiązało się to ze zmianą piasty oraz zapleceniem koła.