Bez łańcucha nie ma jazdy na rowerze. Jest to jeden z najważniejszych rowerowych elementów. Odpowiednie dbanie o łańcuch sprawi, że zwiększy się jego żywotność. Pielęgnacja powinna być jednak fachowa, w innym przypadku możemy narobić więcej szkody niż pożytku.
Mycie łańcucha
Wielu posiadaczy rowerów ogranicza się jedynie do czyszczenia łańcucha. To jednak nie wystarczy. Zanieczyszczenia z koronek suportu oraz trybów kasety kółek przerzutki szybko przejdzie bowiem na łańcuch i na nic zda się nasze czyszczenie. Więc na początku trzeba koniecznie dokładnie wyszorować przerzutkę koronki, kasetę, kółka i łańcuch bez napinki. Dobrze jest też wcześniej poczytać o zaleceniach Shimano. Producent zaleca bowiem korzystanie ze specjalnych maszynek do czyszczenia. Ich plusem jest przede wszystkim to, że pochłaniają mniej odłuszczacza. Jest też pewien minus – z łańcucha cieknie, więc wokół mamy niemały bałagan do uprzątnięcia. Podczas schnięcia łańcucha należy bardzo dokładnie poczyścić elementy napędu. Można to zrobić specjalnie przygotowaną do tego celu szczoteczką bądź szmatką.
Szmaty
Szmaty, których używamy do czyszczenia roweru muszą być czyste. Należy je nasączyć odtłuszczaczem. Niektórzy preferują popularne chusteczki nawilżane dla niemowląt, inni – sprane bawełniane koszulki.
Jakich szczotek używać?
Do czyszczenia roweru doskonale nadają się specjalistyczne, dość wąskie szczotki, mające długie i sztywne włosie. Takie szczotki nadadzą się do czyszczenia najróżniejszych zakamarków suportów, kaset i wózków przerzutki. Zazwyczaj ich uchwyt przypomina zębatą tarkę, dzięki której udaje się wydostać spomiędzy trybów kasety i koronek suportu różne gęste zabrudzenia, patyki oraz trawy.
Ważny jest śrubokręt
Do czyszczenia łańcucha najlepszy będzie płaski śrubokręt. Taki bez problemu poradzi sobie z wydrapaniem błota ze szczelinek i szpar. Uda się też nim oczyścić kółka przerzutki. Oprócz śrubokrętów doskonale nada się też zwykła szprycha. Można nią skrobać i wyciągać różne zanieczyszczenia.
Rozpinanie i zapinanie
Co zaleca Shimano?
Łańcuchy CN HG oraz IG nie pozwalają na stosowanie żadnych spinek. Producenci podają bowiem, iż kształt bocznych płytek w spinkach innej marki nie będzie kompatybilne z koronkami oraz trybami SH. Dlatego spinka może rozpiąć się podczas jazdy oraz niewłaściwej pracy rowerowego łańcucha. A więc łańcuchy CN, aby były jak najbardziej wytrzymałe, należy skuwać odpowiednimi pinami.
Skuwacze dobrych marek doskonale współpracują z łańcuchami rowerowymi napędów od pięcio do dziesięciorzędowych.
Plusem spinek jest to, że znacznie przyspieszają zarówno montaż, jak i demontaż łańcucha, a więc i jego czyszczenie. Do wielokrotnego spinania nadają się spinki Missing Link KMC, Connex Link Wippermana oraz PowerLock od SRAM.
Jak oszczędzać?
Jeśli odpowiednio dbamy o łańcuch to możemy na nim przejechać nawet kilkanaście tysięcy kilometrów. Trwalszy oczywiście będzie ośmiorzędowy niż dziewięciorzędowy. Trwałość łańcucha maleje jeśli do łańcucha dostaje się więcej błota czy piachu. Jeśli chcemy przetestować i dowiedzieć się, który łańcuch jest najlepszy, powinniśmy kupić trzy – ośmio-, dziewięcio- i dziesięciorzędowy. Każdy należy zdjąć po przejechaniu 400 kilometrów i porównać z pozostałymi.
Oliwienie
Najlepiej jest stosować środki, które są dostosowane do terenowych warunków. Jeśli jeździmy na suchych trasach, to zaleca się stosowanie rzadkich oliwek i wosków (nie przyciągają zanieczyszczeń). Rzadkie oleje są szybko wypłukiwane przez błoto oraz wodę, więc jeśli wybieramy się na wilgotne trasy, to lepiej będą nadawały się gęste oleje, które mają wysoką lepkość.