Dynamo czy prądnica w piaście?

Jeszcze dobrych kilka lat temu dynamo było najbardziej popularnym źródłem energii do zasilania oświetlenia rowerowego. Dynamo z wałem napędzanym ruchem opony było montowane głównie w rowerach miejskich lub składakach posiadających sztywny widelec.  Obecnie technika poszła do przodu i dawne srebrne zewnętrzne dynama powoli odchodzą do lamusa na rzecz bardziej nowoczesnych prądnic rowerowych montowanych w piaście.

Prądnica zewnętrzna – dynamo

Parę lat wstecz zewnętrzne prądnice były najpopularniejszym źródłem energii. Mały alternator znajdujący się w środku czerpał energię kinetyczną przekazywaną z koła na wał. Do ich zalet możemy zaliczyć prostotę konstrukcji. Łatwo montowane do widelca prądnice jednak mają swoje wady: ich wydajność działania jest stosunkowo niska, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, ponieważ rolka gdy jest mokro traci swą przyczepność i w rezultacie przekazuje mniej obrotów.

f-axa-dynamo-trio-leweDynamo zewnętrzne
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

Żeby zamontować dynamo przy widełkach musi znajdować się specjalny uchwyt, jeśli go nie mamy możemy kupić dodatkowy adapter montowany do jednego z goleni. Niestety sposób ten nie jest idealny: w trakcie jazdy adapter lubi się luzować w następstwie czego dynamo ześlizguje się w dół.  Dynama jednak mają jedną dużą zaletę – atrakcyjną cenę. Na popularnej porównywarce cen kwoty zaczynają się od dwudziestu paru złotych.

Prądnica rowerowa w piaście

Charakterystyczne wady dla prądnic zewnętrznych udało się zlikwidować umieszczając prądnicę wewnątrz piasty. Całość jest szczelnie zamknięta, a dzięki bezpośredniej integracji z osią przedniego koła udało się znacznie zredukować opory. Główną przewagą prądnic w piaście jest ich odporność na warunki atmosferyczne oraz bez obsługowe użytkowanie   – po zmianie piasty praktycznie zapominamy, iż w środku znajduje się prądnica. Rozwiązanie to byłoby praktycznie idealne, gdyby nie waga urządzenia sięgająca niekiedy jednego kilograma oraz dość skomplikowany montaż z którym większość osób może mieć problemy, bowiem aby zamontować prądnicę należy wymienić wszystkie szprychy z przedniego koła na krótsze oraz ponownie zapleść koło i wycentrować. Nie zaleca się również montowania piast dla osób, które rozwijają duże prędkość np. na górskich zjazdach. Na skutek dużej prędkości lampki mogą się przepalić.

f-shimano-piasta-przednia-z-dynamem-zacisk-36h-2-4w-srebrna-edh2n80eaPiasta z prądnicą
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

W sprzedaży dostępne są prądnice w piaście następujących producentów: Shimano, SRAM oraz Panasonic. Przy kupnie prądnicy należy zwrócić uwagę jaką moc są w stanie wytworzyć. Dla rowerów z jedną przednią lampką będziemy potrzebowali prądnicy o mocy 2,4 W, natomiast w przypadku dwóch lampek musimy zainwestować w prądnicę o mocy 3 W. Dodatkowo prądnice dzielimy na to do jakich hamulców mają być przystosowane. W sprzedaży znajdziemy prądnice przeznaczone do hamulców V-brake, tarczowych oraz do rowerów posiadających wewnętrzny hamulec rolkowy.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

3 Komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany