Jak wszyscy dobrze wiemy od doboru ramy zależy to, czy na rowerze będziemy czuć się dobrze czy też całkowicie odwrotnie. Pozycja za sterami naszej maszyny to kwestia dla każdego z osobna indywidualna. Dlatego też powinniśmy osobiście dopasować się do roweru i zdecydować czy będzie to właściwy wybór. W dzisiejszej części poradnika chciałbym przybliżyć zasady właściwego doboru ramy pod indywidualnego klienta.
Przedział odpowiednich rozmiarów ramy
Na dobranie rozmiaru ramy rowerowej trzeba poświęcić trochę czasu i uwagi (niektóre ramy są bardzo drogie są bardzo drogie zatem warto jest dokonać właściwego wyboru). Maksymalny rozmiar ramy roweru to taki, który zapewni nam odpowiedni dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on zagwarantować możliwość bezpiecznego zeskoczenia z roweru w krytycznym momencie bez nieprzyjemnych konsekwencji. Przyjmuje się, że pomiędzy kroczem a górną rurą ramy powinno znaleźć się około 10 cm przestrzeni. Najłatwiej sprawdzić to na zasadzie podniesienia przedniego koła stojąc na podłożu w momencie kiedy rama znajduje się pomiędzy naszymi nogami. Koło powinno unieść się 10-15cm do góry, aż do momentu kiedy górna rura ramy nie dotknie naszego krocza.
Oczywiście musimy również określić drugi parametr czyli najmniejszy odpowiedni dla nas rozmiar ramy. Aby go obliczyć stań boso przy ścianie i zmierz odległość pomiędzy podłożem a kroczem. Wynik pomiaru pomnóż przez 0,57 w przypadku roweru górskiego, przez 0,63 dla trekingowego. Otrzymany wynik w centymetrach, w przypadku rowerów górskich i trekingowych należy zamienić na cale, ponieważ ich rozmiary najczęściej są podawane właśnie w calach (1 cal = 2,54cm). Właśnie wtedy otrzymamy liczbę w calach, która tożsama jest z najmniejszą odpowiednią dla nas ramą.
Rowery górskie w najniższych cenach
Zobacz więcej
A co z kobietami ?
Trzeba w tym momencie zwrócić uwagę na jeden istotny aspekt, mianowicie różnicę w budowie anatomicznej kobiet i mężczyzn. Musimy pamiętać o tym, że kobieta w odróżnieniu do mężczyzn posiada inną budowę całego ciała. Dłuższe nogi i krótszy tułów powodują, iż należy pamiętać o tym, aby góra rura ramy była krótsza niż ta dedykowana dla mężczyzny. Część producentów rowerów rozumiejąc i uwzględniając specyfikę budowy kobiety, tworzy rowery adresowane specjalnie do płci pięknej.
Brak komfortu? co dalej ?
Idealny dobór rozmiaru nie zawsze przekłada się na uzyskanie maksymalnego komfortu. Często dzieje się tak, że wybraliśmy już rower, wsiedliśmy na odpowiedni wariant rozmiaru, a jednak nadal coś nam nie pasuje. W momencie kiedy Twoja sylwetka jest zbyt pochylona do przodu, co powoduje bóle pleców w okolicach krzyża lub nawet utrudnia oddychanie jedynym wyjściem jakie możemy zastosować będzie próba zmiany mostka na inny (dłuższy bądź krótszy rozmiar), a także stopień jego wzniosu co pozwoli nam podnieść kierownicę kilka cm do góry. Jeśli uczucie dyskomfortu nadal jest dla nas odczuwalne, możemy zastosować kierownicę giętą, która podwyższy naszą pozycję o kolejne kilka cm.
Jeśli czujesz, że Twój środek ciężkości podczas jazdy jest ulokowany zbyt daleko na tyle, a podczas podjazdów przednie koło ma tendencje do utraty przyczepności, jedną z możliwości likwidacji tego zjawiska jest przesunięcie siodełka do przodu bądź wymiana sztycy na taką, której wygięcie pozwoli zamontować siodełko bliżej właściwego środka ciężkości.
Różne typy rowerów = różne ramy rowerowe
Cross-country (XC)
Rowery te mają szerokie spektrum zastosowań począwszy od stricte sportowych (wyścigi XC), maratony, aż po górskie wycieczki. Rowery przeznaczone do cross-country odznaczają się niską masą, a wartość skoku przedniego amortyzatora wynosi najczęściej od 50 do 100mm. Nieco cięższe są rowery cross-country \”full suspension\”, ale w zamian odznaczają się większym komfortem podczas pokonywania górskich szlaków. Pozycja na takim rowerze jest mocno pochylona do przodu gdyż maszyny te zostały zaprojektowane tak, aby jak najszybciej przyspieszać i pokonywać trudne, długie podjazdy.
Enduro
Enduro to w pełni amortyzowane rowery przeznaczone do jazdy w górskim terenie. Technologia amortyzacji zastosowana w tych rowerach umożliwia efektywne pokonywanie podjazdów i trudnych technicznych zjazdów górskimi ścieżkami. Rower enduro jest cięższy od klasycznego roweru cross-country z racji mocniejszej i bardziej wytrzymałej konstrukcji oraz zastosowania amortyzacji, która idealnie tłumi niemal każde nierówności. Geometria enduro jest kompromisem pomiędzy rowerem XC a rowerem zjazdowym.
Freeride (FR)
Są to maszyny przeznaczone dla miłośników dyscyplin grawitacyjnych i zjazdowych. Wartość skoku maszyn przeznaczonych do FR rozpoczyna się od 150mm, bardzo często są one wyposażane w widelce dwupółkowe. Rowery freeride\’owe dzięki zastosowaniu tłumików platformowych są w stanie również podjeżdżać w górach, choć ze względu na masę zadanie to jest utrudnione. Główna zaleta tych rowerów to znakomita kontrola i przyczepność nawet w najtrudniejszym terenie.