Jeszcze parę lat temu rowery szosowe były najpopularniejsze wśród wszystkich rowerów. Świat idzie jednak do przodu i wraz z nim zmieniają się popularne szosówki, co sprawia, że coraz trudniej wybrać najodpowiedniejszy dla siebie sprzęt. Zanim więc udamy się na zakupy warto wiedzieć na co powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę.
Jaki rower szosowy kupić?
To zależy od naszego zaawansowania w tym sporcie i gotówką jaką możemy przeznaczyć na rower. Co innego jest potrzebne dla osoby, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z kolarstwem, a co innego dla doświadczonego kolarza.
Zanim wybierzemy się do sklepu powinniśmy jasno określić górną granicę jaką jesteśmy w stanie wydać na rower. Takim minimum powinno być 2 tys. zł. Mając taką gotówkę można też rozważyć kupno roweru używanego. Plusem takich zakupów jest to, że będziemy mogli nabyć rower o klasę wyższy, aniżeli nowy w tej cenie. Niestety nie będziemy tu mieli gwarancji, a niektóre części mogą być wyeksploatowane. Dlatego zanim podejmiemy decyzję trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw.
W rowerze za 2 tys. zł nie będziemy mieli elementów wykonanych z najtrwalszych materiałów. Możemy więc spodziewać się aluminiowej lub stalowej ramy (a nie karbonowej jak w rowerach wyższej klasy). Minusem tańszych rowerów jest też ich waga – są one znacznie cięższe od tych, za które musielibyśmy zapłacić nawet kilka razy więcej. Taki sprzęt nie ma też stożkowych główek ramy czy szerokich suportów.
Także jeśli chodzi o wyposażenie, to wersja za 2 tys. jest raczej wersją najuboższą. Dlatego takie rowery są przeznaczone głównie dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z kolarstwem. W takim sprzęcie z reguły mamy 3 tarcze i mniej biegów z tyłu niż w wersjach droższych. Kolejnym dowodem na to, że jest to sprzęt dla początkujących są kierownice, które często są proste a nie te typu baranek.
Im droższy – tym lepszy
Jeśli przeznaczymy na rower 1000 zł więcej już możemy spodziewać się nieco lepszego sprzętu. Rama raczej także będzie wykonana z aluminium, jednak możemy już znaleźć widelce nie aluminiowe, a karbonowe, które posiadają aluminiową rurę sterową. Kupując szosówkę, warto mieć na uwadze, że lepiej kupować ten z lepszą ramą i gorszym osprzętem aniżeli odwrotnie.
Mając w kieszeni 3 tys. zł, raczej nie ma co się spodziewać, że dostaniemy kompletną grupę osprzętu. Rowery w tej cenie zazwyczaj mają wyposażenie ShimanoClaris.
Taki sprzęt może być przeznaczony dla osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w zawodach. To powoduje, iż producenci tych rowerów z reguły proponują miękkie przełożenia.
Jeśli kierownica – to tzw. baranek. Pojawiają się głosy, że jest ona mniej komfortowa niż prosta, jednak mija się to z prawdą. Wystarczy się zastanowić – czy kolarze przejeżdżający na rowerze tyle kilometrów pozwoliliby sobie na mniejszy komfort? Pamiętajmy, że tego typu kierownica pozwala na naturalne ułożenie dłoni.
Rowery szosowe
Kliknij i sprawdź ceny!
Rower szosowy za 5 tys. zł
Rower szosowy za 5 tys. zł jest już rowerem z tzw. „wyższej półki”. Taki sprzęt nadaje się zarówno do codziennych treningów, jak i amatorskich zawodów. W tym roku za te pieniądze można kupić tzw. gravele (są to rowery, które nadają się na szosę i na lekki teren).
Jeśli wydamy więcej na rower, to możemy spodziewać się w nim ramy wykonanej z wysokiej jakości aluminium i widelec z włókna węglowego, który świetnie niweluje wszelkiego rodzaju drgania, jest lekki i sztywny. Za 5 tys. możemy też kupić widelec wykonany z karbonu.
Specjaliści radzą, by wybierając się na zakupy zwrócić uwagę na koła, które powinny być odpowiednio sztywne.
Co ciekawe od tego sezonu mamy możliwość kupić w tej cenie rower z napędem 11-rzędowym. Zwrócić uwagę należy także na pedały i buty szosowe. Te pierwsze powinny być zatrzaskowe. Dzięki temu uda nam się wykrzesać wszystkie możliwości z roweru.
Rower szosowy wyższej klasy
Naprawdę szosówka to wydatek rzędu 10 tys. zł. Wybierając się jednak po taki sprzęt musimy mieć już jasno określony cel użytkowania tego sprzętu. Powinien on być dobrany do naszej budowy, by służył nam jak najlepiej. Odpowiednich przymiarek do roweru możemy dokonać w studiu bikefittingu.