Jakie punkty podparcia wybrać?

Są elementy, które pozwalają nam na odpowiednią kontrolę sprzętu i jego napędu. Są to przede wszystkim: kierownica wraz z mostkiem, siodło ze sztycą i pedały. Z tymi elementami mamy też ciągłą styczność.

Kierownica i mostek

Jakiś czas temu kierownica roweru MTB musiała być prosta. Pełna amortyzacja przyczyniła się jednak do tego, że wiele osób doszło do wniosku, iż warto także używać kierownicy podniesionej. Wersja ta w ostatnich latach zyskuje na popularności i ma coraz więcej zwolenników. Dlatego pojawiło się wiele jej wariantów. Dziś kierownica podniesiona może mieć przede wszystkim różne stopnie wygięcia oraz podniesienia. Część ta jest także szersza, dlatego rower łatwiej jest prowadzić. Jest też wyższa, co sprawia, że jesteśmy bezpieczniejsi podczas zjazdów. I w ten sposób królujące kierownice proste dziś możemy spotkać raczej w klasycznych rowerach sztywnych. Kolejnym elementem, który powoli odchodzi do lamusa są popularne niegdyś rogi.

Dobór kierownicy jest bardzo ważny, bowiem dzięki niej możemy odpowiednio dostosowywać pozycję na rowerze. Dzięki mostkowi modyfikujemy długość roweru oraz jego możliwości jezdne. Standardowy mostek ma 100 mm, takie powyżej 130 mm nie są dobre, gdyż przez nie rower jest zbyt nerwowy.

Mostek posiada także tzw. kąt wznoszenia. Odpowiada on m.in. na pochylenie naszych pleców. Mostki najczęściej mają konstrukcję a-head i są osadzane na widelcu bezgwintowym. Dzięki temu możemy je odpowiednio odwracać i co za tym idzie zmieniać dodatni kąt na ujemny. Minusem tego elementu jest jednak to, iż nie ma możliwości na zwykłe podniesienie kierownicy. Do zmiany tej weryfikacji trzeba użyć podkładki pod wspornikiem.

Siodło oraz sztyca

Dobranie odpowiedniego siodła jest wielkim wyczynem. W sklepie jest to niemalże niemożliwe – dlaczego? Bowiem aby dobrać ten element musielibyśmy pojeździć na nim kilka dni. Okazuje się, że nawet w naszym kraju jest już możliwość wypróbować siodła. Oferują to takie marki jak Selle Royal czy Stelle Sam Marco. W wyborze siodła ważny jest przede wszystkim materiał, z którego został zrobiony stelaż oraz sztywność skorupy. Dlatego też największym powodzeniem cieszą się siodła z ramką, które zostały wykonane z elastycznego tytanu. Siodło i ramę łączy sztyca, która powinna mieć odpowiednią regulację ustawienia kąta. Ustawiając siodło należy z kolei pamiętać, że powinno ono być w poziomie.

f-shimano-pedaly-spd-xt-pd-m780-czarny-9-16-calaPedały SPD
Kliknij i sprawdź ceny!

Pedały

Pedały są bardzo ważnym, często niedocenianym przez amatorów, elementem roweru. Standardem są obecnie pedały zatrzaskowe, które umożliwiają wyciągnięcie jak najwięcej efektywności z naszego intensywnego pedałowania. Taki sprzęt dodatkowo zapewnia przekazanie siły zarówno  podczas naciskania oraz ciągnięcia korb. Jak działa mechanizm zatrzasków w pedałach? Niemalże identycznie jak w zapięciach narciarskich. Są tak zrobione, że w razie potrzeby istnieje możliwość natychmiastowego wypięcia. Najnowsze pedały zatrzaskowe są wyposażone w  specjalną otwartą konstrukcję. Dzięki niej nie dochodzi do zapychania pedałów przez dostający się bród, który po prostu przez nie przelatuje. Najlepsze jeśli o to chodzi są pedału Crank Brothers. Są one bowiem zrobione tylko z prętów, które są specjalnie połączone z osiami.

Jeśli jeździmy bardzo szybko, to dobrze sprawdzą się pedały platformowe. Dlatego ten rodzaj pedałów można znaleźć np. w rowerach streetowych, freerideowych czy dirtowych. Są one duże, więc łatwo ponownie na nie trafić, są też wyposażone w ostro bolce, które zapewniają przyczepność. Jeżdżąc rowerem wyposażonym w tzw. platformówki powinniśmy używać ochraniaczy. Na zjazdach coraz częściej można też spotkać połączenie pedałów platformowych z zatrzaskowymi.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany