Jakie są różnice w budowie kół? Rodzaje kół rowerowych

Każdy miłośnik rowerów wie jak ważne są odpowiednie koła. To właśnie ten element pozwala sprawić, że stary gruchot staje się rewelacyjną maszyną godną pozazdroszczenia. Większość zawodowców chcąc przeprowadzić tuning swojego ukochanego roweru bierze się właśnie za koła. Dodatkowo koła znacząco wpływają na jakość naszej jazdy.

Co ciekawe koła rowerowe działają niczym koła zamachowe. Jeśli chcemy przekonać się jak duży może to być efekt, to wystarczy najpierw wsiąść na rower z np. z wysoką obręczą aerodynamiczną, a później z niską. Identyczną rolę mogą odegrać zmienione opony rowerowe z ciężkich na lekkie. Fachowcy wiedzą, że warto odchudzać swoje koła i opony, by zyskać jak najlepszy efekt.

Różne typy kół

Na dzień dzisiejszy wyróżnia się przede wszystkim dwa najpopularniejsze typy kół – systemowe oraz klasyczne. Koła klasyczne składają się ze szprych, piast oraz obręczy. Ich atutem jest to to, że elementy te mogą być zamieniane na kompatybilne odpowiedniki. Z kolei koła systemowe składają się z dopasowanych do siebie elementów. Elementy te są dopasowane tylko do siebie, jednak ich plusem jest to, że są doskonale dobrane przez co zyskujemy nową jakość. Jeśli jedziemy z dala od dużych metropolii to powinniśmy pomyśleć o kołach klasycznych, które raczej sprawdzą się lepiej. Ich zwolennicy podkreślają przede wszystkim to, że bardzo łatwo jest wymienić oddzielnie każdy element. Dzięki temu łatwiej jest naprawić swój sprzęt (i często taniej). Z reguły popularne klasyki mają 32 szprychy, które splatają się w tzw. trzy krzyże. Elementy te mają też obręcze, które są dopasowane do opon z dętkami. Jeśli użytkownik roweru chce odchudzić swoje koła musi użyć szprych lżejszych. Musi też zaopatrzyć się w lżejsze piasty i obręcze.

Koła dostosuj do zastosowania roweru

Wszyscy kolarze wiedzą, że koła swojego roweru dobierasz przede wszystkim biorąc pod uwagę jego zastosowanie. Idąc tym tokiem myślenia osoby mające rower enduro nie powinny decydować się np. na bardzo lekkie koła XC. Dlaczego? Bo się do niego nie nadają, przez co nie wytrzymają zbyt długo. Tak samo w rowerze do maratonu bez sensu jest montowanie szerokich obręczy zjazdowych, bo się w nim na nic nie przydadzą. Wprowadzając zmiany i ulepszenia w swoim sprzęcie powinniśmy wiedzieć, że waga zestawu enduro nie powinna przekraczać 2 tys. gramów. Należy też pamiętać, że jeśli odchudzimy nasz sprzęt zbyt mocno, to może on być też znacznie mniej trwały.

Jak dbać o koła?

Bez względu na to jakie mamy koła, aby nam jak najdłużej i jak najlepiej służyły – powinniśmy o nie odpowiednio dbać. Najprostszym sposobem jest systematyczna inspekcja. Polega ona głównie o weryfikowaniu naciągu szprych. W specjalistycznym warsztacie rowerowym specjaliści użyją do tego tensiometru, zaś zwykły posiadacz roweru może użyć do tego jakiekolwiek metalowe narzędzie. Powinien on uderzać nim po kolei każdą ze szprych. Powinna wydawać czysty dźwięk o zbliżonej do pozostałych szprych wysokości.

Obręcze

Jeśli chodzi o największe zmiany w przypadku kół, to zaszły one w obręczach. Można nabyć popularne, mające różne otwory na szprychy, ale pojawiły się też obręcze, które są dopasowane do gum bezdętkowych. Największą popularnością wśród fanów rowerów cieszy się UST Tubeless, który został wprowadzony na rynek przez Mavica.

Opony bezdętkowe mają to do siebie, że zapewniają znacznie większą przyczepność. Te najnowsze mogą poszczycić się również niższym oporem toczenia.

f-wheels-mfg-kolo-tylne-28-starrim-19dg-joytech-d854se-czarneKoła rowerowe
Kliknij i sprawdź ceny!

Ważne jest ciśnienie

Specjaliści rowerowi wiedzą, że ciśnienie w rowerze górskim powinno oscylować między 2-2,5 atmosfery. Wtedy uda nam się zdobyć największy kompromis jeśli chodzi o podatność na przebicia opony a jakością trakcji. Niestety wiele osób popełnia błąd pompując od 3 atmosfer wzwyż. Liczy, że w ten sposób uniknie złapania gumy, zapominając jednak, iż wtedy opony tracą na właściwościach. W jaki sposób? Chociażby przez to, że gorzej tłumią drgania. Nie są też w stanie odpowiednio dostosować się do kształtu podłoża.

O czym trzeba pamiętać

Nie wolno też zapominać o szczegółach. To właśnie od nich zależy właściwa współpraca opon i obręczy. Takim szczegółem jest chociażby opaska na obręcz. Element ten powinien być najwyższej jakości. Należy też ją dopasować do szerokości obręczy. Kolejnym ważnym szczegółem jest druga dętka, która musi być rozmiarem dostosowana do szerokości opony. Powinna też mieć wentyl dopasowany do wielkości otworu znajdującego się w obręczy.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany