Kasety rowerowe

Dzięki zastosowaniu kaset rowerowych i przerzutek w rowerach otrzymaliśmy możliwość zmiany przełożeń. Kasety rowerowe montowane one są na piaście tylnego koła i zazwyczaj posiadają od od 3 do 11 zębatek. Do produkcji zębatek stosuje się stopy aluminium, stali a nawet tytanu. Rozstaw i kształt zębów są zazwyczaj podobne u większości producentów, zazwyczaj odstępy między zębami wynoszą 0,5 cala. Ilość występujących zębów waha się do 11 w najmniejszych zębatkach do 36 w największych. Im mniejsza jest tylna zębatka rowerowa tym większą prędkość możemy uzyskać, i odwrotnie, jeśli zębatka ma większą ilość zębów tym trudniej będzie nam rozpędzić się do większej prędkości, ale jednocześnie łatwiej będzie nam poruszać się po trudnym, piaszczystym terenie. W przypadku najmniejszych zębatek rowerowych stosuje się oznaczenia odpowiadające ilości ząbków na najmniejszej z nich tj. 11T 12T itd.

f-kaseta-shimano-deore-cs-hg50-9-rzedowa-11-349-cio rzędowaDeore
Zobacz więcej

Zwykłe w rowerach markowych, których ceny zaczynają się od 700 zł stosuje się kasety nasadzane. Różnicą pomiędzy
zębatkami nasadzanymi a nakręcanymi jest lokalizacja mechanizmu wolnobiegowego. W przypadku kaset nasadzanych mechanizm ten występuję w piaście tylnego koła, przez co eksploatacja roweru staje się tańsza. Takie rozwiązanie stosuje się dlatego, że mechanizm wolnobiegowy jest o wiele bardziej wytrzymały i wymiana go wraz z tylną kasetą jest po prostu nieopłacalna.  Kasety nasadzane stosuje się w osprzętach takich jak Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX.

Łańcuch rowerowy a kaseta:

Obie części rowerowe ściśle ze sobą współpracują dlatego podczas wymiany warto jest zadbać o to, aby były ze sobą kompatybilne. W ofercie producentów znajdziemy kasety do roweru przystosowane do danego łańcucha. Jeśli w naszym rowerze zdecydujemy się na montaż 9-biegowej kasety rowerowej, taki też łańcuch powinniśmy zakupić. Często możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że kasetę rowerową należy dobrać na podstawie twardości łańcucha tj. twardość kasety rowerowej nie powinna być mniejsza niż twardość łańcucha, ponieważ wtenczas kaseta rowerowa będzie szybciej się zużywać. Żaden z producentów nie podaje zależności wzrostu oznaczenia np. HG-53 do twardości produktu. Główną przyczyną wyrabiania się kasety jest nadmiernie wyciągniecie łańcucha i powstanie luzów przez które zwiększone jest tarcie.

 


Kategorie: Poradnik

Tagi: ,

3 Komentarzy

  1. Przyczyna stosowania kaset zamiast wolnobiegów jest zupełnie inna: chodzi o lokalizację łożysk.

    W klasycznych piastach pod wolnobieg łożyska mechanizmu zapadkowego są zlokalizowane blisko siebie, a wolnobieg jest przymocowany do piasty tylko na jednym z końców. W efekcie cały wolnobieg staje się dźwignią, przez co ryzyko uszkodzenia wolnobiegu oraz osi piasty pod naciskiem jest bardzo duże.

    W piastach pod kasetę łożyska bębenka (odpowiednika łożyskowania wolnobiegu) są zlokalizowane przy samych hakach ramy, dzięki czemu piasta jest podparta na całej szerokości. To wyrównuje nacisk na łożyska i ogranicza zużycie.

    Jeżeli natomiast chodzi o łańcuchy, nie rozciągają się one, tylko wycierają na sworzniach, przez co kolejne sworznie oddalają się od siebie.

    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  2. Do słów poprzednika dopisał bym że w zużytym łańcuchu obciążenie przekazywane jest na pojedyncze zęby po kolei, a nie na kilka równocześnie, co niszczy zęby kasety i korby.
    Dla tego najlepiej wymienić cały zużyty napęd, lub stosować kilka łańcuchów co kilkaset kilometrów.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany