W trakcie pisania wpisu pt. Jaki rower górski do 1500 zł przyszedł mi do głowy pomysł, żeby wziąć pod lupę całe serie rowerów popularnych producentów. Przeglądając serię Kross Hexagon zauważyłem, że zarówno model za 1049 zł jak i za 2000 zł posiada tą samą oponę. Wydawałoby się, że wydając większe pieniądze teoretycznie dostajemy rower, który będzie pod każdym względem nieco lepszy od tego tańszego. Prześwietlając oferty producentów postaram się przy każdym komponencie podać jego orientacyjną cenę, tak żeby można było się zorientować w którym miejscu producent chce przyoszczędzić parę złotych. Czasami może okazać się, że nie można znaleźć ceny danego podzespołu, więc podam cenę orientacyjną, a jeśli ktoś z was będzie mógł coś uzupełnić, to zapraszam do dzielenia się w komentarzach. Jeśli będzie to możliwe, w nazwach osprzętu pojawią się odnośniki do aktualnych cen w porównywarce Ceneo.pl
Kross Lea F1 – Można pomyśleć, że jest to najlepszy (i jednocześnie najszybszy F1;) rower z linii dedykowanej kobietom. W Rowerach Kross mniejszy numer oznacza prostszy model. Cena katalogowa Lea F1 z roku 2015 wynosi 1049 zł. Zobaczmy co otrzymujemy za te pieniądze i ile to może kosztować:
- Widelec: SR Suntour M3010 (skok 50mm) – ok. 149 zł
- Przednia przerzutka: Shimano Tourney FD-TZ30 – 17 – 22 zł
- Tylnia przerzutka: Shimano Tourney RD-TX35 – 18 – 23 zł
- Przedni hamulec: Kross V-brake
- Tylny hamulec: Kross V-brake
- Dźwignie hamulca: Alhonga HJ-288PDV – ok 20 zł
- Manetki: Shimano Revoshift SL-RS36, 7 biegów – ok. 30 zł
- Korba: Cyclone 42/34/24T
- Suport: Feimin
- Łańcuch: YBN S50 – 18 zł
- Wolnobieg: Shimano Tourney MF-TZ21 14-28T – ok 35 zł
- Piasta przód: Joy Tech 751QR
- Piasta tył: Joy Tech 751QR
- Opony: Rubena Ocelot 26″x2,1″ – ok. 35 zł
- Obręcze: Kross (aluminium, podwójna ścianka)
- Kierownica: Kross Active Components (stal, wznios, 600mm, 25,4mm)
- Wspornik kierownicy: Kross Active Components (aluminium, ahead, 25,4mm)
- Wspornik siodła: Kross Active Components (stalowy, 27,2mm)
- Stery: Feimin FP-H816
- Chwyty: Herrmans
- Pedały: Plastikowe
- Siodło: Kross
- Waga: 14,9 kg
Na powyższym zestawieniu widać, że ceny większości komponentów oscylują w granicach 40zł. Rower jest dość ciężki i znajdziemy w nim najbardziej podstawowe komponenty charakterystyczne dla tego przedziału cenowego. Rower posiada 21 przełożeń, które są obsługiwane przy pomocy obrotowej manetki Shimano Revoshift. Niestety za tą cenę nie możemy spodziewać się niczego nadzwyczajnego – wolnobieg zamiast kasety, część stalowych komponentów i ciężki sprężynowy amortyzator to zdecydowane minusy tego modelu.
Kross Lea F2 – model z 2015 roku kosztuje 0 200 zł więcej. Przyglądając się specyfikacji udostępnionej przez producenta możemy znaleźć wiele wspólnych komponentów. Za co tak na prawdę płacimy i czym różni się on od Lea F2?
- Widelec: SR Suntour M3020 (skok 75mm) – ok. 159 zł
- Przednia przerzutka: Shimano Tourney FD-TZ30 – 17 – 22 zł
- Tylnia przerzutka: Shimano Altus RD-M310 – 50 – 70 zł
- Przedni hamulec: Kross V-brake
- Tylni hamulec: Kross V-brake
- Dźwignie hamulca: Shimano Tourney ST-EF41 – ok 30 zł
- Manetki: Shimano Tourney ST-EF41, 7 biegów – ok. 30 zł
- Korba: Cyclone 42/34/24T
- Suport: Feimin
- Łańcuch: YBN S50 – 18 zł
- Wolnobieg: Shimano Tourney MF-TZ21 14-28T – ok 35 zł
- Piasta przód: Joy Tech 751QR
- Piasta tył: Joy Tech 751QR
- Opony: Rubena Ocelot 26″x2,1″ – ok. 35 zł
- Obręcze: Kross (aluminium, podwójna ścianka)
- Kierownica: Kross Active Components (stal, wznios, 600mm, 25,4mm)
- Wspornik kierownicy: Kross Active Components (aluminium, ahead, 25,4mm)
- Wspornik siodła: Kross Active Components (stalowy, 27,2mm)
- Stery: Feimin FP-H816
- Chwyty: Herrmans Primergo – ok. 9 zł
- Pedały: Plastikowe
- Siodło: Kross
- Waga: 14,9 kg
Czym tak naprawdę różni się model F1 od F2? Dokładając 200 zł więcej otrzymujemy amortyzator o nieco większym skoku wynoszącym 75 mm. Z reguły osoby kupujące swój pierwszy rower poruszają się głównie po lekkim terenie i w tym przypadku niekoniecznie będzie można wykorzystać większy skok. Kolejnym elementem, który pochodzi z nieco wyższej grupy jest tylna przerzutka. Za Altusa trzeba zapłacić 30-40 zł więcej niż za model użyty w F1. Uważam również, że lepszym rozwiązaniem jest dźwignia hamulca z grupy Tourney niż dziwnie brzmiąca nazwa Alhonga montowana w F1. W zasadzie są to dwa bardzo podobne klasowo rowery. Różnią się od siebie: amortyzatorem, tylną przerzutką, dźwignią hamulca, manetkami (które są podobnej klasy – F1 posiada obrotowe, F2 cynglowe).
Kross Lea F3 – trzeci rower przeznaczony dla kobiet z grupy Lea. Cena idzie nieznacznie do góry i wynosi 1499 zł za model z kolekcji Kross na 2015 rok. Za F-trójkę musimy zapłacić o 500 zł więcej od podstawowego modelu F1. Jak wygląda osprzęt w przypadku modelu F3?
- Widelec: SR Suntour M3030 (skok 75mm) – ok. 169 zł
- Przednia przerzutka: Shimano Tourney FD-TX50 – 17 – 22 zł
- Tylnia przerzutka: Shimano Tourney FD-TX50 – ok. 30 zł
- Przedni hamulec: Kross V-brake
- Tylni hamulec: Kross V-brake
- Dźwignie hamulca: Shimano Tourney ST-EF41 – ok 30 zł
- Manetki: Shimano Tourney ST-EF51-A, 7 biegów
- Korba: SR Suntour XR172 42/32/22T
- Suport: Feimin
- Łańcuch: YBN S50 – 18 zł
- Wolnobieg: Shimano Tourney MF-TZ21 14-28T – ok 35 zł
- Piasta przód: Joy Tech 751QR
- Piasta tył: Joy Tech 751QR
- Opony: Rubena Ocelot 26″x2,1″ – ok. 35 zł
- Obręcze: Kross Active Components (aluminium, niski wznios, 640mm, 31,8mm)
- Kierownica: Kross Active Components (aluminium, ahead, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: Kross Active Components (aluminium, ahead, 31,8mm)
- Wspornik siodła: Kross Active Components (aluminium, 27,2mm)
- Stery: Feimin FP-H816
- Chwyty: Herrmans Primergo – ok. 9 zł
- Pedały: Plastikowe
- Siodło: Kross
- Waga: 14,5 kg
Rower oparty w dużej mierze o najniższą grupę Shimano Tourney. Co można powiedzieć po przyjrzeniu się temu modelowi? Z wyposażenia zniknęły stalowe komponenty i zastąpiono je aluminiowymi, co przekłada się na mniejszą wagę. Widelec to nieco lepszy amortyzator M3030. Zmieniono również korbę – ta zastosowana w F-trójce produkowana jest przez znaną firmę Suntour – czyli powinien być to lepszy wybór od jakiegoś Cyclona. Średnia i mniejsza tarcza w porównaniu do F2 posiada mniejszą ilość zębów a co z tym się wiążę rower lepiej będzie sobie radził na lekkich wzniesieniach i piaszczystym terenie. Niestety wydając 1500 zł na rower w napędzie znajdziemy wolnobieg, a nie kasetę. Szkoda też, że z tyłu zniknęła gdzieś przerzutka Altus, która była w F2.
Kross Lea F4 – jest to ostatni model z grupy Lea na 26cio calowych kołach. Cena za rower z katalogu 2015 wynosi 1799 zł co nie jest już taką małą sumą pieniędzy. Czy F4 będzie znacznie różnić się od swoich poprzedniczek?
- Widelec: SR Suntour M3030 (skok 75mm) – ok. 169 zł
- Przednia przerzutka: Shimano Tourney FD-TX50 – 17 – 22 zł
- Tylnia przerzutka: Shimano Alivio RD-M4000 SGS Shadow – 50 – 70 zł
- Przedni hamulec: Shimano Disc BR-M375 (mechaniczne, tarcza 160mm)
- Tylni hamulec: Shimano Disc BR-M375 (mechaniczne, tarcza 160mm)
- Dźwignie hamulca: Shimano Tourney ST-TX800
- Manetki: Shimano Tourney ST-TX800, 8 biegów
- Korba: SR Suntour XCC 42/32/22T
- Suport: SR Suntour
- Łańcuch: YBN S8 – ok. 22 zł
- Kaseta: Shimano CS-HG31-8 11-32T ok. 40 zł
- Piasta przód: Joy Tech D041DSE – ok 37 zł
- Piasta tył: Joy Tech D041DSE – ok. 75 zł
- Opony: Rubena Ocelot 26″x2,1″ – ok. 35 zł
- Obręcze: Kross Active Components (aluminium, niski wznios, 640mm, 31,8mm)
- Kierownica: Kross Active Components (aluminium, ahead, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: Kross Active Components (aluminium, ahead, 31,8mm)
- Wspornik siodła: Kross Active Components (aluminium, 27,2mm)
- Stery: Feimin FP-H835B
- Chwyty: Herrmans Primergo – ok. 9 zł
- Pedały: aluminium/nylon
- Siodło: Kross
- Waga: 14,1 kg
Przeznaczając 1800 zł na rower otrzymujemy całkiem przyzwoitą maszynę. Odchudzona o prawie 1 kg od najprostszego modelu F1, oparta w całości o aluminiowe komponenty Lea to całkiem ciekawa propozycja dla średnio wymagających użytkowników. Warto również zaznaczyć, iż jest to jedyny model na 26cio calowych kołach w którym znajdziemy kasetę, a nie wolnobieg. F-czwórkę wyposażono w hamulce tarczowe – jednak w tym miejscu wolałbym zobaczyć tańsze v-brake’i a zaoszczędzone pieniądze dołożyć do np. przerzutek lub manetek. Być może obecnie rowery z hamulcami tarczowymi sprzedają się lepiej?
Podsumowanie:
Miło jest obserwować gdy rodzimy producent każdego roku na rynek wypuszcza kolejne modele rowerów. Linia Lea to markowe rowery większości oparte na osprzęcie renomowanych producentów tj. Shimano oraz Suntour. Wprawdzie nie możemy spodziewać się górnej półki w zaprezentowanym przedziale cenowym, jednak rowery Kross’a spełnią oczekiwania początkujących rowerzystek. Od 2015 roku w ofercie marki Kross znalazły się trzy rowery na 27,5 calowych kołach. W najbliższym czasie możecie spodziewać się prześwietlenia właśnie tej linii rowerów.
2 Komentarzy
marek
Poprawnie mówi się i pisze tylny w liczbie pojedynczej, tylni tylko liczba mnoga. Czyli tylny hamulec, tylna przerzutka.
Marek Masalski
dzięki za uwagę