Na początku musimy dobrać odpowiednią szerokość. W przypadku MTB powinna ona być większa średnio o 10-15 cm od szerokości barków. Podczas pedałowania najbardziej efektywne są kierownice wąskie, a więc mające 56-58 cm. W przypadku kierownic giętych, to lepiej, by były one szersze, wtedy łatwiej o właściwą kontrolę. Dzieje się tak, gdyż dźwignia daje możliwość przeciwdziałaniu uderzeniom. Jest to niezwykle ważne podczas jazdy po wybojach. Niestety reaktywność jest słabsza w szerszych kierownicach, dlatego dużo ciężej jest skręcić rowerem. Jeśli mamy w rowerze wąską kierownicę, to wiemy, że nawet niewielki ruch sprawia, że szybko i bez problemu zmieniamy kierunek jazdy. Zawodowcy preferują węższe kierownice. Łatwiej i wygodniej jeździ się też nimi w trakcie jazdy na stojąco. Amatorom zaleca się dłuższe kierownice.
Prosta? A może gięta?
Jaką kierownicę najlepiej wybrać? Zależy to przede wszystkim od tego do jakiego użytku mamy rower. Jeśli do semisportowego lub sportowego, to lepiej, byśmy mieli kierownicę prostą. Jest ona w tym przypadku wygodniejsza.
Kierownica gięta jest dość charakterystycznie wygięta. Taka kierownica pozwala używać mostków mających mniejszy kąt wznosu. Tego typu kierownice są też szersze. Wyróżniają się też tym, że są znacznie szersze oraz tym, iż mają dość mocne katy wygięcie końcówek kierownicy (są one wygięte do tyłu i do góry). To pozwalana na dokładne dopasowanie kątów. Niestety kierownice wygięte mają też swoje minusy. Są cięższe, bowiem trzeba więcej materiału, aby nie zmienić jej wytrzymałości. Lżejsze są kierownice gięte kompozytowe.
Płaskie kierownice
Czym charakteryzują się kierownice płaskie? Wyróżnia je szerokość i wygięcie do tyłu. Kolarze, którzy mają szerokie barki powinni wybierać kierownice płaskie mające szerokość 600 mm i gięciu nie mniejszym niż 3 stopnie. W przypadku kobiet bądź mężczyzn drobniejszej postury będzie konieczne większe gięcie.
Kierownice MTB
Kliknij i sprawdź ceny!
W kierownicach giętych spotkamy się też z kątem do góry. Jeśli takie gięcie jest większe, to izolacja kątów wychylenia do tyłu również będzie większa. Wadą jest jednak to, że mamy mniejszy komfort uchwytu jeśli jedziemy w pozycji stojącej. To z kolei niewątpliwie odbije się na efektywności.
Jakie materiały?
W dobrym rowerze kierownica powinna być niewątpliwie wykonana z materiałów najwyższej jakość. Współcześnie najczęściej są one zrobione z aluminium. Pojawiają się jednak coraz częściej kierownice kompozytowe, wiele osób jednak z nich rezygnuje ze względu na zbyt wysoką cenę. Istotne jest też wykończenie. Jeśli użyjemy w tym celu twardszych materiałów, to kierownica będzie lżejsza. Twardość kierownicy nie jest wskazana, bowiem wówczas nie będzie tak tłumiła wibracji, co jest niezwykle ważne podczas jazdy. Z kolei bardzo lekka kierownica, z pewnością krócej nam posłuży.