Montaż bloków pedałów zatrzaskowych

Jeśli mamy pedały SPD, to doskonale wiemy o tym, że będziemy musieli montować bloki pedały zatrzaskowe. Specjaliści uczulają, by pamiętać, że wymagają one dopasowanych do nich butów.

Czego więc potrzebujemy? Z pewnością odpowiedniego obuwia, które będzie odpowiednie (kompatybilne) do bloków SPD, blok SPD mający odpowiednie śrubki i podkładkę regulacyjną wraz z blaszką z gniazdem śrub, imbus, śruborkęt oraz smar antyzatarciowy.

Jeśli chodzi o buty MTB to stosowane są dwie śruby. Nie są one dopasowane do pedałów szosowych. Jeśli chodzi o szosówki, to zdarza się, że 3 śrubami montuje się bloki pedałów Look, Time czy Shimano SPD-SL. Niektóre bloki pedałów Time czasem montuje się też czterema śrubami.

Każdy sprzęt ma to do siebie, że się zużywa (chyba, że trzymamy go w szczelnym pomieszczeniu, nie używamy i nie dotykamy). Normalne jest więc to, że zużywają się bloki pedałów zatrzaskowych. Najdłużej służą nam bloki stalowe, później mosiężne a na końców plastikowe. Nie ma określonego czasu kiedy trzeba wymieniać bloki. Jest to kwestia odpowiedniego ustawienia osi roweru oraz tego, gdzie i jak go używamy. Wpływ na zużycie ma też częstość wypięć i wpięć. Jak rozpoznać, że już przydałoby się zmienić bloki? Pojawiają się przede wszystkim problemy z wpięciem oraz wypięciem, dochodzi do przypadkowych wypięć czy chybotliwości wpiętej stopy. Warto raz na jakiś czas weryfikować stopień dokręcenia bloków. Jeśli śruby są poluzowane trudniej się wypiąć, z kolei bardzo luźne wręcz uniemożliwić tę czynność.

f-shimano-pedaly-spd-xt-pd-m780-czarny-9-16-calaButy i pedały SPD
Kliknij i sprawdź ceny!

Jak montować bloki?

Chcąc zamontować bloki przede wszystkim musimy się zaopatrzyć w bloki, które będą dopasowane do pedałów. Następnie trzeba wyciąć bądź odkręcić (jest różnie u różnych producentów) z obuwia część podeszwy, która zasłania gniazda bloków. Później powinniśmy sprawdzić czy gwinty blaszki, która jest gniazdem śrub nie wystają z podeszwy. Jeśli gwintów niema należy wyciągnąć wkładkę z buta, Później po odkręceniu jej z bloków konieczne jest wsadzenie jej na miejsce. Jeśli zdarzy się, że się wysunie, musimy ją włożyć w taki sposób, aby wygięcie było dopasowane do podeszwy. W końcu przyszła pora na smar. Smarujemy nim gwinty w blaszce. Dzięki tym działaniom uda nam się wyzbyć kopotów dotyczących demontażu bloków do wymiany bądź, gdy fitter wyjdzie z propozycją innego ustawienia bloków. Następnie blok układamy na podeszwie zgodnie ze strzałkami i wykładany na niego śruby oraz podkładkę.

Gdy już ustalimy pozycję bloku – dokręcamy śruby. Robimy to spokojnie i stopniowo. Trzeba bowiem pamiętać, że wkręcanie powinno odbywać się symetrycznie np. trzy obroty prawą śrubą i trzy obroty śrubą lewą. W momencie, gdy narasta siła, powinno się ograniczyć wkręcanie np. pół obrotu w jedną stronę, pół w drugą. Bardzo ważne są ostatnie pociągnięcia. Jeśli chodzi o dociąganie gwintów, to specjaliści zachęcają, by użyć kluczy dynamometrycznych. Na zakończenie naszej pracy powinniśmy w środku butów umocować naklejkę. Ma ona za zadanie chronić je przed dostaniem się wody do wnętrza. Teraz wkładamy wkładkę.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany