Jak naprawić dziurawą dętkę?

Każdy, kto dużo jeździ rowerem – doskonale wie, jak niewiele trzeba, by przebić dętkę w rowerze. Warto więc wiedzieć co wtedy robić i jak ją sprawnie naprawić. W tym celu powinniśmy przy sobie wozić m.in. pompkę, która jest dopasowana do zaworów dętek. Oczywiste jest, że ona sama na nic się zda w przypadku dziury w dętce. Dlatego w naszym bagażu powinna być też zapasowa dętka. Można też zabierać ze sobą łatki samoprzylepne oraz kawałek papieru ściernego.

Wydaje się, że naprawa dętki to banał i każdy wie jak to zrobić. Okazuje się jednak, że nie wszyscy muszą taką wiedzę od razu posiadać. Dlatego na początku naszej naprawy spuszczamy resztę powietrza z dziurawej dętki. Oponę należy przeciągnąć na drugą stronę obręczy (najwygodniej jest to zrobić przy użyciu obu kciuków). W ten sposób zsuwamy jeden z tzw. drutów opony w kierunku środkowej części obręczy. Gdy już to zrobimy odwracamy koło.  Z boku opony trzeba wysunąć jej ran, by znalazł się na krawędzi obręczy.

Jeśli posiadamy w rowerze opony bezdętkowe, to mogą nam pomóc łyżki do opon. Wówczas starczy jedynie lekko podważyć rant naszej opony i następnie zaczepić haczyk łyżki o szprychę. Potem trzeba to zrobić kolejną łyżką (gdyby zdarzyło się, że mimo to rant opony nie spadnie, należy sięgnąć po kolejną łyżkę).

Kolejnym krokiem jest wyjęcie dętki, co będzie możliwe jeśli wcześniej odkręcimy nakrętkę, która mocuje zawór. Później oponę przesuwamy w taki sposób, by zobaczyć czy taśma znajdująca się w środku przykrywa nyple. Jeśli krawędzie nypli wystają do wnętrza szprychy bądź są dość ostre – to właśnie one mogły spowodować przedziurawienie naszej dętki. Należy też zweryfikować czy w środku opony nie ma żadnego gwoździa, drutu, kolca itp. jeśli jest – trzeba go usunąć.

Teraz przyszła pora na założenie nowej – całej dętki. Na początku trzeba ją leciutko nadmuchać, aby się naprężyła. Później do otworu w obręczy wkładamy zawór i wkładamy dętkę do opony. Następnie lekko dopompowujemy oponę, by sprawdzić, czy jest dobrze umiejscowiona. Jeśli posiadamy zawór Prest, to pamiętajmy o dokręceniu srebrnej nakrętki, ma ona bowiem na celu stabilizowanie tego zaworu w obręczy. Na koniec odpowiednio pompujemy dętkę (zgodnie z zaleceniami producenta).

Jak załatać dętkę?

Niektórzy są jednak zwolennikami łatania dętek podczas podróży rowerowej. Uważają, że w ten sposób oszczędzają czas, a wymianę zajmą się po powrocie do domu. Można i tak.

Jeśli bierzemy się za łatanie dętki, to najważniejsze jest, by dokładnie określić, w którym miejscy jest nieszczelna. Należy więc trochę napompować dętkę i przystawić do nosa, by poczuć uciekające powietrze. Jak odnajdziemy dziurę, to sprawdźmy czy obok nie ma kolejnej (co często się zdarza).

Jak już znajdziemy miejsce, gdzie powstała dziura, okolice tej nieszczelności należy oczyścić papierem ściernym. Później nakładamy cieniutką (ważne: cieniutką!) warstwę kleju na zmatowione i oczyszczone papierem ściernym miejsce. Chwilę czekamy, aż klej przestanie być błyszczący, z reguły trwa to kilka sekund. Później zdejmujemy z łatki folię aluminiową i ją dokładnie dociskamy. Przezroczystą folię, która znajduje się na łatce można zostawić, bowiem wielokrotnie jest tak, iż chcąc ją zdrapać – ściągniemy lub uszkodzimy łatkę.

f-expand-latki-do-detek-rowerowych-expres-99000Łatki exress
Kliknij i sprawdź ceny!

A jak naprawić oponę bezdętkową?

Oponę zdejmujemy tak samo jak w przypadku dętkowej. Gdy zdejmiemy tzw. drut opony należy wykręcić zawór i zamontować zwykłą dętkę – specjaliści polecają, by w trakcie trasy rowerowej raczej zdecydować się na założenie zwykłej, a dopiero w domu dokonać dokładniejszych oględzin i napraw.

Gdy już będziemy mieli odpowiednie ku temu warunki trzeba zdjąć dętkę i następnie płynem do mycia naczyń posmarować rant opony. Później mamy za zadanie zamontowanie i napompowanie opony. Jej nieszczelność najłatwiej wykryć wkładając ją do miski z wodą. Każdą dziurę zaznaczamy. Musimy pamiętać jednak o tym, że jeśli opona jest nieszczelna przez jej rant, to nie da się jej już naprawić.

W celu napraw dziur bardzo dobrze sprawiają się specjalne zestawy GenuineInnovationsTubeless Tire Repair bądź tubeless Michelin. Mają one brązową dratwę i niewielkie szydełko w celu przewleczenia jej przez dziurę. Wówczas wystarczy przełożyć dratwę przez widełki, wcisnąć ją w otwór i odciąć niepotrzebną część nożyczkami lub nożykiem. I na tym koniec naszej pracy, a więc szybko, łatwo i przyjemnie.

Jeśli nie mamy zestawu, to możemy się też bez niego obejść. Oczywiście na początku zdejmujemy oponę, później od wewnątrz lekko matowimy okolice dziurki – robimy to papierem ściernym. Później nakładamy na to miejsce klej (cienką warstwę), czekamy kilka sekund, aż przestanie błyszczeć i dociskamy łatkę ściągając folię aluminiową.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany