Mimo, iż dzień robi się dłuższy warto pamiętać, że jeżeli chcemy uniknąć mandatu musimy poruszać się z włączonymi światłami rowerowymi po zmroku. Ładna pogoda sprzyja dalekim podróżom, często wyruszając w dzień wracamy dopiero po zmierzchu. Nie każdy przywiązuje uwagę do przepisów dotyczących obowiązku posiadania sprawnych świateł rowerowych oraz ich używania w porze nocnej. Dodatkowo zakładając, że oświetlenie pochodzące z latarni drogowych wystarczy nam w zupełności jest błędem. Posiadacze nowych rowerów zazwyczaj nie mają z tym problemu, gdyż ich pojazd jest wyposażony w te akcesoria. W wyniku lat eksploatacji naszych jednośladów światła ulegają zużyciu. Przeciętny rowerzysta nie zwraca na to uwagi. Przede wszystkim ważne dla niego jest to, aby rower jeździł. Niepozorne światło może przyczynić się do ubytku w naszym portfelu. Według rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia rower obligatoryjnie musi posiadać:
- z przodu ? co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu ? co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
- dwa przednie i tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej (odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych), jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.
Dobrą informacją jest, że od marca 2012 roku punkty karne są naliczane tylko kierowcom pojazdów silnikowych i motorowerowych. Natomiast osoby poruszające się rowerem, które posiadają prawo jazdy nie będą już nimi karani. Warto sprawdzić czy nasz jednoślad jest odpowiednio oświetlony. W innym wypadku zgodnie z taryfikatorem za przedniego światła pozycyjnego i tylnych odblaskowych po zmroku grozi nam mandat w wysokości 50 zł.W wyniku otrzymania mandatu warto znać prawo o ruchu drogowym, aby umieć się odwołać od grzywny. Lepiej jednak chronić się przed takimi zdarzeniami i zaopatrzyć się w lampki dostępne na rynku. Z pewnością lepiej zainwestować w zakup oświetlenia niż opłaty mandatowe. Skupiliśmy się na kilku zestawach lamp, aby pomóc Wam w doborze właściwego zestawu oświetleniowego.
Przykładowe światła rowerowe
Lampa RX5 PREMIUM ROXIM 63x50x125mm – Na początek może porażać nas koszt jej zakupu, gdyż wynosi 219, 00 zł, ale po upływie czasu użytkownik zauważy korzyści z posiadania tej lampy. Jest wyposażona w diodę CREE, która ma bardzo wysoką moc jak na ten przedział cenowy. Przede wszystkim posiada ona soczewki zapewniające kąt widzenia dochodzący do 180 stopni. Bez problemu zda egzamin podczas nocnych wyścigów w nieoświetlonym terenie. Wsparta jest systemem kontroli zasilania zapewniającym przez cały czas jednolitą moc światła. Posiada wskaźnik informujący o jej rozładowaniu z dwugodzinnym wyprzedzeniem. Dodatkowo tryb DRL zwiększa bezpieczeństwo w ciągu dnia i jest oszczędny dla baterii. Zasilamy ją czterema bateriami typu AA. Ponadto konstrukcja soczewki nie oślepia jadących z naprzeciwka. Posiada ona uchwyt, który umożliwia szybki i łatwy montaż na kierownicy (dopuszczalna średnica 22-35 mm). Jej zaletą są różne tryby świecenia. Wyróżniamy: tryb Extreme (jasność 55 LUX) – 6 godzin, tryb Power (jasność 30 LUX) – 9,5 godziny, tryb DRL (jasność LUX) – 45 godzin, tryb Power + DRL (jasność 30 LUX) – 8 godzin oraz tryb Eco + DRL (jasność 13 LUX) – 15,5 godziny.
Kliknij i znajdź najniższe ceny!
Do kompletu trzeba posiadać lampę tylną. Może to być na przykład Cateye Tl-Ld170-R, – Jest ona prosta w montażu, zasilana na baterie i konieczna w warunkach kiepskiego oświetlenia. Należy sygnalizować uczestnikom ruchu, którzy podążają za nami o obecności na drodze, aby umożliwić im szybką reakcję i nie narażać się na niebezpieczeństwo. Lampa Cateye Tl-Ld170-R posiada: 3 diody LED zasilane za pomocą dwóch baterii typu AAA. Czas jej świecenia wynosi do 200 godzin w trybie pulsującym oraz do 50 godzin w trybie ciągłym. W zestawie znajdziemy uchwyt o regulowanej średnicy 18-40 mm, a także uchwyt na pasek. Waga produktu to 68 gramów razem z bateriami.
Kliknij i znajdź najniższe ceny!
Występują również propozycje, w których zarówno lampę przednią jak i tylną kupimy w komplecie. Jest to Topeak Zestaw Lamp Whitelite Race I Redlite Race Combo
Składa się na niego:
- lampa przednia i tylna, a w każdej z nich 2 super jasne LED?y,
- baterie CR2032 x 2 w komplecie. Zestaw może pracować w dwóch trybach ciągłym i przerwanym, czas jego pracy to około od 60 h do 100 h. Posiada obudowę wykonaną z wysokiej jakości tworzywa. Lampy montujemy na gumowych paskach. Waga wynosi 37,6 gramów, przy wymiarach: długość 7 cm, szerokość 3,6 cm i wysokość 3,8 cm dla jednej lampy.
Kliknij i znajdź najniższe ceny!
Kolejnym ciekawym zestawem jest Cateye Lampa Hl-El135N / Tl-Ld135-R / Velo 7.
W zestawie znajdują się:
Lampa HL-EL135N z 3 diodami LED. Gwarantuje jasność 150 kandeli (w środku światła), 3000 kandeli (całkowita ilość) oraz szeroki strumień światła. Przy świeceniu ciągłym świeci 80 h, natomiast w czasie świecenia pulsującego 320 h. W komplecie znajdują się baterie – LR-06 (AA) x 2 oraz uchwyt FlexTight? – H-34 (o średnicy 22-32 mm). Jej waga wraz z bateriami wynosi 94 gramy.
Lampa TL-LD135-R OMNI 3 zawiera 3 diody LED (5 mm), szeroki strumień światła, przy zakresie świecenia 360°. W zależności od rodzaju, jej czas świecenia wynosi: ciągły ? 100 h, pulsujący – 150 h, szybki pulsujący – 200 h. Zawiera baterie: LR-03 (AAA), 2 sztuki. W komplecie jest uchwyt: FlexTight? – SP-11 (o średnicy 12-32 mm), uchwyt na pasek C1, opcjonalnie dostępny uchwyt na bagażnik. Waży 41,8 g z bateriami.
Jako zaletę tego zestawu uważam załączony do niego licznik Velo 7 CC-VL520, który posiada 7 funkcji. Mierzy prędkość aktualną, prędkość maksymalną, prędkość średnią, dystans dzienny, dystans ogólny, czas jazdy oraz ma zegar.
Pamiętaj, że na drodze jesteś odpowiedzialny nie tylko za siebie, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego zawsze sprawdzaj czy oświetlenie Twojego roweru gwarantuje bezpieczeństwo na trasie.
2 Komentarzy
Dave643
Jak kolego już piszesz o przepisach i koniecznym oświetleniu w rowerze to podaj też liczby czyli – z jakiej odleglości przednie światło winne być widoczne oraz wysokość na której przednia lampka może być zamontowana? Bez tego twój artykuł wygląda na sponsorowany bo nie wystarczy mieć sprawne oświetlenie! Trzeba m.in. pamiętać, że lampki czołówki na kasku/głowie nie możemy używać ponieważ maksymalna wysokość od ziemi to 150 cm. Pozdrawiam,
Marek Masalski
Dzięki za uzupełnienie wysokości o której pisałem już w innym wpisie. Co do odległości: czy mógłbyś podzielić się swoją wiedzą ze mną oraz czytelnikami?