Wybieramy się do sklepu po wymarzony rower. I stoimy przed trudnym zadaniem – może wybrać cross? A może MTB? Który typ modelu będzie dla nas lepszy?
Przede wszystkim trzeba mieć świadomość co do przeznaczenia sprzętu. Utarło się, że popularny „góral” to rower do wszystkiego, uniwersalny. Jest to poważny błąd!!! Tak samo nieprawdą jest, że crossem nie jeździ się w terenie. Faktem jest, że jeśli chodzi o jazdę terenową to „góral” jest lepszy i jeśli niewiele jeździmy po szosie czy po mieście to ten tym sprawdzi się lepiej. Dlatego wybierając się do sklepu musimy ustalić przede wszystkim dwie rzeczy – ile chcemy wydać na rower i gdzie częściej będziemy nim jeździć.
Rower górski a cross
Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jak wygląda powszechny „góral”. Wyznacznikiem tego typu roweru są koła, które mają rozmiar 26. Koła roweru górskiego mają też grube opony. Tego typu sprzęt nadaje się do trudniejszej eksploracji. Nadaje się do jazdy po trudniejszym terenie. Rower crossowy ma cieńsze opony i większe koła, dlatego świetnie sprawdza się na asfaltowej powierzchni. Oba rowery różnią się też geometrią. Crossówki mają także inne amortyzatory przednie, bowiem mają nieco inny wygląd i przede wszystkim mniejszy skok. Poza tym wiele komponentów i części jest naprawdę takich samych bądź niemalże identycznych.
Rowery góskie
Kliknij i sprawdź ceny!
Ważne są ramy
Kupując rower zawsze powinniśmy zwracać uwagę na ramę sprzętu. Rama powinna być dobrana do naszej budowy. Jeśli bowiem tak nie będzie – jazda będzie mało komfortowa. Dlatego niech nie kusi nas żadna przecena, bo możemy kupić coś, z czego nie będziemy zadowoleni. Najlepiej, żeby było jak najwięcej rozmiarów ramy, takie minimum to trzy.
Co ciekawe rozmiary ram crossówek i MTB są różne. Dlatego warto poradzić się specjalisty, jeśli nie wiemy sami jak dobrać rozmiar, albo wątpimy w swoją wiedzę i umiejętności – warto poradzić się specjalisty (który powinien pracować w każdym sklepie z rowerami, jeśli tam takiego nie ma – zmień sklep!).
Kolejna ważna kwestia – zanim zaczniemy cokolwiek wymieniać na własną rękę, pamiętajmy, że niektórzy producenci zastrzegają, że wówczas możemy stracić gwarancję. Dlatego zanim sięgniemy po części, lepiej dokładnie zorientować się – co możemy, a co nie.
W corssówkach ramy są raczej mniej skomplikowane. Nie znaczy to jednak, że ramy w MTB, które mają większe zaawansowanie technologiczne są cięższe. Rama w „góralu” waży mniej więcej 2070 gramów, zaś rama crossowa – około 2140 gramów. Oczywiście różne marki mają różne proporcje itp. Jeśli zależy nam na bardzo lekkiej konstrukcji, to w przypadku MTB godny uwagi jest KellysSlamander. Najcięższą spotkamy w rowerze Leader Fox Classic. Różnica między nimi wynosi prawie 0,5 kilograma! Aczkolwiek nie ma to wpływu na masę całego roweru. W crossowych najmniej waży rama w Kellusexquisite, z kolei najwięcej – Leader Fox. Tu różnica jest jeszcze większa niż w MTB (0,7 kilograma).
Rowery Crossowe
Kliknij i sprawdź ceny!