Rowery używane – czy warto kupić?

Podejmując decyzję o zakupie nowego roweru na początku zadajemy sobie pytanie. Czy ma być to nowy rower czy też używany? Nie zawsze to co nowe musi być dobre. Zazwyczaj kupując używany sprzęt mamy pewność, że charakteryzuje się on pewną wytrzymałością. Na rynku możemy spotkać się z dużą ofertą świeżo wyprodukowanych rowerów do 500 zł. Szczególnie, że są one niejednokrotnie tańsze od tych używanych. I ten czynnik bywa właśnie mylący. Nie dajmy zwieść się pozornej korzyści wynikającej z zakupu takiego właśnie sprzętu. Tutaj zazwyczaj w parze z ceną idzie też słaba jakość wykonania.

Obecnie na zakup używanego roweru decydują się głównie osoby, które nie chcą wydawać za dużo pieniędzy na zakup nowego. Pamiętajmy, że kupując rower z górnej półki przeznaczony do specjalnego użytkowania typu: wyczynowy, górski, trekkingowy lub szosowy musimy liczyć się ze znacznym wydatkiem. Na pomoc przychodzą wszelkie aukcje internetowe, komisy oraz sklepy z używanym sprzętem. Wbrew pozorom istnieje duże zainteresowanie używanymi rowerami.

Miłośnicy rowerów są podzieleni na osoby zainteresowane nowym sprzętem lub tym używanym. Wszystko zależy od zasobności portfela. Zarówno dla kupujących rowery używane jak i nowe są określone widełki cenowe. Postanowiliśmy skupić się na rowerach używanych. Ceny w tym przypadku tak jak i w nowych rowerach zależą od producenta oraz jakości wyposażenia. Dodatkowo dochodzi kategoria rowerowa. Musimy się przygotować, że za rower z renowacji również możemy nie mało zapłacić.

Miejskie rowery używane

Obserwując rowery używane przeznaczone do jazdy po mieście spotkamy się z zakresem cenowym oscylującym w granicach do 1500 zł, czyli również nie bagatelną stawką. Na cenę roweru miejskiego znaczny wpływ mają:

  • kraj pochodzenia, zazwyczaj w cenie są rowery pochodzące z Holandii;
  • nietypowy design, czyli wzornictwo i styl, w którym wykonano rower;
  • wyposażenie typu bagażnik, hamulce lub przerzutki;
  • rodzaj materiału, z którego została wykonana rama;
  • czas użytkowania przez poprzedniego właściciela, a także ogólny wiek pojazdu od momentu wyprodukowania;
  • jakość lakieru, który pokrywa ramę.

Szosowe rowery używane

Można spotkać rowery używane w kolarstwie szosowym przy cenie sięgającej do 7000 zł. Zakres cenowy jest naprawdę szeroki. Wiąże się to z wpływem z jakim rower pozwalał dla kolarzy osiągać wyniki. Jeżeli model używano w zawodach, na których dzięki niemu odnoszono zwycięstwa automatycznie cena ta wzrasta. Podobnie jest w tym przypadku, gdyż model z serii produkowanej dla sportowców na pewno nawet używany nie będzie tani. Dlatego kupując używany rower szosowy na jego cenę wpływ będą miały:

  • mocna, sztywna a zarazem lekka rama pozwalająca na zwrotność;
  • kierownica, klamko-manetki, przerzutki, hamulce oraz kaseta;
  • czas użytkowania.

Górskie rowery używane

Na cenę roweru ogromny wpływ ma dodatkowy osprzęt, w który jest wyposażony. Podstawę stanowi rama, a cena wzrasta analogicznie do ilości i jakości elementów zamontowanych w rowerze. Pamiętajmy, że zakup używanego roweru górskiego jest nieco ryzykowny. Rowery tego typu są intensywnie użytkowane. Dlatego są one często narażone na upadki i uderzenia. Już samo przeznaczenie roweru powinno sugerować kupującemu, że pojazd nie był stosowany jedynie okazjonalnie. Wbrew pozorom uszkodzenia nie zawsze są widoczne gołym okiem. Mogą pojawić się luzy w osprzęcie. Dlatego przy zakupie warto mieć profesjonalistę, który doradzi w kwestii wyboru. Szczególnie trzeba uważać na ramy kompozytowe, które w odróżnieniu od aluminiowych bądź stalowych mogą pękać bez ostrzeżenia. Kupując mocno używany rower górski z myślą jego dalszej intensywnej eksploatacji warto najpierw dobrze zastanowić się. Z kolei, jeżeli rower ma nam służyć, jako pojazd do rekreacji nie jest to zbyt ryzykowny zakup. .

Świetnym rozwiązaniem jest zakup używanego roweru, który przeznaczony został do remontu. Wtedy wiadomo, że zapłacimy za niego taniej, a potrzebne nam elementy kupimy i zamontujemy we własnym zakresie. Jest to świetny wariant dla osób, które interesują i znają się na renowacji, a także naprawie rowerów. Przy kupnie nowego roweru trzeba pomyśleć również o legalności sprzedaży i pochodzeniu dwuśladu. Zazwyczaj na ramie są umieszczane numery roweru, które pozwalają zweryfikować w bazie z kradzionymi rowerami. Dla jasności trzeba również sporządzić umowę kupna ? sprzedaży, w której powinniśmy zawrzeć numer ramy oraz dane sprzedającego i kupującego. Pozwoli to zabezpieczyć nas przed problemem, gdyby okazało się, że rower jest kradziony. Przy zakupie trzeba też zrobić generalny przegląd roweru, czyli sprawdzić jakość łańcucha, hamulców oraz przerzutek. O ile oględziny podczas zakupu sobą potrzebne to nie wykluczają one faktu, że potem trzeba przeprowadzić generalny przegląd. Na pierwszy rzut oka pojazd może wydawać się prawidłowy, ale nie możemy sugerować się jedynie informacjami od sprzedającego i własnej intuicji. Warto jest skontaktować się wcześniej z kimś kto zna się na rowerach i będzie służył radami.


Kategorie: Poradnik

Tagi:

4 Komentarzy

    • Zacząłbym od sprawdzenia czy rama posiada numery i sprawdzenia cz rower nie został skradziony.
      Następnie warto sprawdzić ogólny stan techniczny roweru:
      1. stan zużycia opon, czy felgi nie są scentrowane, naciągniecie szprych
      2. Stan chwytów – im bardziej wytarte bym rower ma więcej najechane. Można oczywiście je wymienić ale mało kto decyduje się na coś takiego
      3. Stan linek, pancerzy i przerzutek.
      4. Jeśli rower posiada amortyzowany widelec warto sprawdzić jego działanie. Czy pracuje płynne i czy nie posiada żadnych wycieków oraz czy lagi nie posiadają wgnieceń
      5. Stan łańcucha można sprawdzić specjalną miarką do łańcucha. Podczas jazdy można spróbować nieco mocniej depnąć w pedał żeby sprawdzić czy łańcuch nie będzie przeskakiwał zwłaszcza na mniejszych zębatkach.
      6. Rozmiar ramy musi być odpowiedni – w przypadku rowerów męskich rama powinna być poniżej 2-3 cm od krocza.

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany