Podejmując kupno nowego roweru chcemy, aby gwarantował nam komfort w podróży. Dlatego ważny jest odpowiedni jego dobór w stosunku do naszej sylwetki i proporcji ciała. Inaczej jazda nie będzie sprawiała nam przyjemności. Często zdarza się, że rower służy nam przez długi czas. Zmianę rozmiaru ramy w rowerze dokonuje się zazwyczaj w trakcie, gdy nasze ciało rośnie lub zwiększa masę. Staramy sie wówczas o właściwy dobór gabarytowy roweru w stosunku do naszego ciała. Mając w planie kupno dwuśladu najlepiej osobiście sprawdzić czy czujemy się na nim komfortowo. Siedząc na rowerze pedał powinien być ustawiony w najniższym położeniu, a noga rowerzysty, który siedzi na siodełku i trzyma na nim stopę delikatnie ugięta i prawie prosta. Często pierwsze wrażenie bywa jednak mylne i to co na chwile wydaje się dobre nie zda egzaminu w przyszłości. W obecnych czasach zdarzają nam się zakupy przez internet. Pomocna jest przy tym właśnie specyfikacja do określenia właściwości ramy rowerowej. Producenci stworzyli specjalną tabelę, która pokazuje parametry roweru w porównaniu do naszego ciała. Ma ona na celu pomóc nam w ustaleniu właściwego rozmiaru ramy rowerowej. Kolejnym czynnikiem kluczowym w wymiarach ramy jest rodzaj roweru i sposobu jego wykorzystania. Nieco inne potrzeby wynikają z użytkowania roweru miejskiego od wyczynowego. W doborze ramy znaczenie odgrywa także długość wszystkich jej rur. Podczas testowania trzeba zwracać uwagę na wszystkie możliwości. Po pierwsze wysunięcie sztycy podsiodłowej z ramy. Maksymalne jej wysuniecie uniemożliwia nam dalszego podnoszenia siodła w przyszłości. Zbyt mocno wysunięta sztyca nie ma oparcia w ramie przez co jest nadmiernie obciążona. W przyszłości może skutkować to zniszczeniem. Najprostszym sposobem na sprawdzenie komfortu jazdy jest przejażdżka.
Rama w rowerze szosowym
W kategorii rowerów szosowych parametry ramy zostały ujednolicone. Rozmiar ramy uzależniony jest od:
- rodzaju ramy (klasyczna lub slopingowa),
- wzrostu,
- długości nogi,
Na podstawie tych parametrów można dobrać długość rury podsiodłowej i rury górnej. Ramę dobieramy w taki sposób, żeby ręce były lekko ugięte i ułożone na klamkomanetkach, a kąt tułowia w stosunku do podłoża wynosił około 45 stopni. Mając odpowiednio dobraną ramę bazową trzeba dokładnie ustawić wysokość siodełka. Powinno ono znaleźć się w maksymalnie wyprostowanym położeniu, a kąt pomiędzy udem i podudziem powinien wynosić 160 stopni. Pamiętajmy, że położenie siodełka musi byc takie, aby pion opuszczony względem równolegle ustawionych do podłoża korbach, z okolicy podrzepkowej, krzyżował środek pedału. Usytuowanie siodełka współdziała z długością ramion korb, która powinna wynosić maksymalnie 175mm dla wysokości ponad 188cm oraz być proporcjonalnie mniejsza dla niższych rowerzystów. Końcowym etapem jest dobór długości mostka, aby kierownica dokładnie przykrywała przednią oś, po wykonanych wcześniej regulacjach i we wspomnianej wyżej pozycji. Rozmiary ram szosowych zazwyczaj podaje się w centymetrach od 47 do 67.
Rowery szosowe w najniższych cenach!
Rama w rowerze górskim (MTB)
Metoda ta pomaga wybrać minimalną wielkość ramy tak, aby po zejściu z siodełka odległość między górną rurą ramy, a kroczem wynosiła co najmniej 10 cm. Najlepszym sposobem jest ustawienie się boso przy ścianie. Następnie mierzymy odległość między podłożem, a kroczem. Tak uzyskany wynik w przypadku roweru górskiego mnożymy przez 0,57. Otrzymany wynik należy podzielić przez 2,54, aby uzyskać wartość w calach. Charakteryzuje ona rozmiar ramy, której powinniśmy używać. Niestety trzeba pamiętać, że takie obliczenia są bardzo ogólne w porównaniu do znacznej liczby ilości stylów.
Rama w rowerze górskim jest mniejsza niż w rowerze szosowym, gdyż jej rozmiar w kolarstwie górskim ma mniejszy wpływ na jazdę niż w rowerze szosowym. Rozmiary ram do rowerów górskich zazwyczaj podaje się w calach od 16 do 22.
Rowery górskie w najniższych cenach!
Rama w rowerze trekkingowym
Tutaj rama jest niższa niż w rowerze szosowym i większa niż w górskim. Tutaj podobnie jak w metodzie doboru ramy dla roweru górskiego schodzimy z siodełka, aby odległość między górną rurą ramy, a kroczem wynosiła co najmniej 10cm. Następnie stajemy boso przy ścianie. Potem mierzymy odległość między podłożem, a kroczem. Uzyskany wynik mnożymy przez 0,63. Otrzymany wynik należy podzielić przez 2,54 aby uzyskać wartość w calach. Zazwyczaj jej rozmiar podaje się w calach od 18 do 23.
Rama w rowerze miejskim
Ramy rowerów miejskich charakteryzują się tym, że są zazwyczaj pozbawione górnej rury ramy lub jest ona poprowadzona bardzo nisko.
WZROST [CM] | WEWNĘTRZNA DŁUGOŚĆ NOGI [CM] | ROZMIAR RAMY |
152 | 71 | 15 CALI (38 CM) |
157 | 71 | 16 CALI (41 CM) |
162 | 74 | 17 CALI (43 CM) |
167 | 74 | 18 CALI (46 CM) |
172 | 76 | 19 CALI (48 CM) |
175 | 76 | 20 CALI (51 CM) |
177 | 79 | 21 CALI (53 CM) |
182 | 84 | 22 CALE (56 CM) |
187 | 86 | 23 CALE (58 CM) |
Na potrzeby roweru miejskiego nadają się niektóre ramy rowerów trekingowych na koła 28 cali. Wyróżnia się w nich dwa podstawowe typy ram. Pierwsza jest to rama konwencjonalna – męska z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy, a z drugiej do górnej części rury podsiodłowej. Drugi typ to rama damska – damka z górną rurą znacznie obniżoną w celu wygodniejszego wsiadania i umożliwiająca jazdę w spódnicy lub sukience. Tego typu konstrukcja powoduje pewne osłabienie sztywności konstrukcji ramy, ale górna rura pracuje wyłącznie na ściskanie, a rower miejski nie jest rowerem wyczynowym. Nie jest to jedyna różnica w stosunku do ramy męskiej, gdyż często rura podsiodłowa w damce ustawiona jest bardziej pionowo. Dzięki temu siedzi się bliżej kierownicy i w bardziej wyprostowanej pozycji. Wygodniejsza pozycja i wygoda użytkowania powodują, że damki są często używane również przez mężczyzn.
Rama w rowerze dziecięcym
Zazwyczaj wśród dzieci kwestia wyboru roweru jest trochę inna niz u dorosłych. Tutaj dochodzi jeszcze sprawa doboru kół. U dorosłych można to rozwiązać nieco inaczej. Wiadomo, że u dzieci trzeba wziąć pod uwagę: wzrost, ramę i koła. Ze względu na niewielki wzrost średnica także nie może być duża. Oto tabela określająca parametry, które powinna posiadać rama.
Wiek |
Długość wewnętrznej strony nogi w centymetrach | Rozmiar ramy | Rozmiar kół w rowerze |
4-6 | 48 cm | lack | 16? |
5-8 lat | 53 cm | 11? | 20? |
5-8 lat | 56 cm | 12? | 20? |
5-8 lat | 58 cm | 13? | 20? |
7-12 lat | 66 cm | 14? | 24? |
7-12 lat | 69 cm | 15? | 24? |
Rowery dziecięce w najniższych cenach!
Pamiętajmy, że zły wybór ramy rowerowej powoduje:
- niewłaściwą sylwetkę podczas jazdy, która przyspiesza zmęczenie i urazy;
- zmniejszenie efektywności jazdy na skutek nieodpowiedniego przeniesienia siły mięśni na napęd;
- utrudnienie sterowania, które może stwarzać realne zagrożenie drogowe;
- zbyt duża rama hamuje zwrotność w trudnym terenie, a zbyt mała zmniejsza komfort jazdy w terenie nieskomplikowanym.