Jak wiadomo w trakcie podróży rowerowych może spotkać nas wiele niespodzianek. Dobrze żeby to były tylko miłe zaskoczenia. Natomiast na niepożądane sytuacje warto wcześniej się przygotować. Zabezpieczy nas posiadanie odpowiednich narzędzi na wypadek, gdyby zdarzyła się awaria. Tutaj warto zastanowić się jakie najczęstsze problemy przytrafiają się rowerzyście podczas podróży rowerem. Wśród nich z pewnością wymienimy; zerwanie łańcucha, przebicie opony, ujście powietrza z kół. Nie posiadając przy sobie odpowiednich narzędzi jesteśmy skazani na rezygnację z jazdy.
Skupimy się na elemencie, którym jest łańcuch, a właściwie na spince do niego. To niepozorne narzędzie pozwoliło na uratowanie z opresji wielu rowerzystów, zarówno amatorów jak również zawodowców. Spinka to nic innego jak dodatkowe ogniwo, które umożliwia zapinanie i rozpinanie łańcucha. Spinka do łańcucha posiada kilka niezawodnych właściwości, należą do nich:
- prostota i szybkość zastosowania, spinek bez problemu mogą używać amatorzy rowerowi;
- umożliwia szybkie i łatwe zarazem rozpięcie łańcucha, bez użycia rozkuwacza;
- powinny używać jej osoby, którym zależy na odpowiedniej konserwacji łańcucha;
- zapewnia świetne połączenie łańcucha bez używania narzędzi;
- przydatna szczególnie przy nagłym zerwaniu łańcucha;
- pomocna przy czyszczeniu łańcucha;
- lekka i nie zajmuje miejsca w podróży, w przeciwieństwie do rozkuwacza;
- uniwersalne spinki pasują do wszystkich rodzajów łańcucha, z tego względu warto zaopatrzyć się w nie.
Zawodowcy, którzy uczestniczą w długich maratonach rowerowych nie moga pozwolić sobie na stratę czasu w wyniku problemów technicznych z pojazdem. Z tego względu spinka do łańcucha bardzo często gwarantuje im udany finish. Tak samo osoby, które wybierają się w kilkudniową podróż rowerem. Na rynku spotkamy się z różnego rodzaju modelami tego typu. Ich charakter zależy od przystosowania oraz materiału wykonania. Pierwszy czynnik jest zależny od rzędowości łańcucha. Znajdziemy spinki wyspecjalizowane tylko i wyłącznie do jednego rodzaju łańcucha lub uniwersalne spełniające swoją funkcję w każdym modelu. Te drugie sprawdzają się zazwyczaj w napędach, gdzie w kasecie znajdziemy pojedyńczą zębatkę, czyli najprostszych układach. Uniwersalna spinka do łańcucha ma kształt tradycyjnego ogniwa, w którym dodatkowo jest zawleczka mocująca z zewnętrznej strony. Obecnie jej właściwości nie są tak przydatne jak dawniej. Wraz z rozwojem technicznym w branży rowerowej zwiększyła się liczba biegów. Sprawiło to, że doszło do zwiększenia ilości trybów w kasecie, zmniejszenia odległości między nimi oraz zwężenia łańcucha. W wyniku tego dodatkowa zawleczka nie mieściła się w przestrzeni miedzy łańcuchem, a kasetą.
Spinki do łańcucha w najniższych cenach!
Kliknij i sprawdź!
Możemy zastanawiać się, które spinki będą spełniały najlepiej swoją rolę. Czy te, które są uniwersalne. Czy takie, które są dedykowane tylko i wyłącznie dla jednej kategorii łańcucha. Wszystko zależy od typu roweru, który posiadamy. W najprostszych modelach rowerów posiadających jedną zębatkę wystarczy, że będziemy używać spinek uniwersalnych. Natomiast osoby z określoną rzędowością napędu powinny zaopatrzyć się w specjalnie przeznaczone do nich spinki, gdyż w innym wypadku może to doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu. Oczywiście w sytuacjach awaryjnych możemy użyć spinki uniwersalnej, którą przy najszybszej okazji trzeba wymienić na specjalnie dedykowaną dla danego napędu. Zbyt duże ogniwo między małymi przestrzeniami w kasecie może utrudniać jazdę zwłaszcza w trakcie zmiany przełożeń. Używanie mechanizmu na siłę spowoduje wyszczerbienie się elementów i niepotrzebne luzy. Obecnie spinki uniwersalne w kształcie ogniwa z nakładaną blaszką, która jest zabezpieczona zawleczką są używane w bmx-ach, damkach oraz rowerach miejskich o prostej konstrukcji napędowej.
Wraz z rozwojem technicznym wymyślono spinkę mającą kształt ogniwa, jednak bez zawleczki. Składa się ona z dwóch analogicznych elementów, a do jej połączenia służą specjalne piny zamontowane po wewnętrznej stronie ogniwa.
Jak rozpiąć i zapiąć spinkę rowerową?
Łańcuch stanowi jedną z najważniejszych części roweru. Dlatego często powinniśmy poddawać go zabiegowi czyszczenia. Każdy z nas pragnie zrobić to szybko. Występują dwa sposoby na zdjęcie łańcucha. Pierwszy polega na rozpięciu specjalnej spinki, a drugi to rozkucie łańcucha przez wypchnięcie połowy jednego z ogniw za pomocą specjalnego przyrządu. Dlatego umiejętność założenia spinki na łańcuch, który nie został w nią fabrycznie wyposażony jest bardzo ważna.
Po pierwsze spinka powinna pasować do naszego łańcucha. Wybierając spinkę znajdziemy na niej oznaczenia dotyczące przeznaczenia dla określonej ilości biegów (rzędów). Występują dwa sposoby zapięcia. Pierwszy za pomocą zawleczki, a drugi w postaci sworzni wmontowanych w blaszki. W określeniu liczby biegów pomoże nam ilość kół zębatych wielotrybu. Następnie spinkę trzeba odpowiednio dopasować do szerokości łańcucha. To zadanie ułatwi nam, gdy będzie on spinany na dole. Wówczas jedną część spinki za pomocą sworznia wtykamy w przestrzeń, a następnie jak puzzle wkładamy w nią kolejną i ściskamy, aby zabezpieczyć element w otworze. Po zespoleniu połówek spinki lekko naciągamy łańcuch. Sworznie spinki powinny się przemieścić w skrajne położenie otworków spinki. Jeżeli chodzi o zdejmowanie spinki to wykonujemy te same czynności, ale w odwrotnej kolejności. Przed wykonaniem zadania powinniśmy wstępnie oczyścić sąsiednie ogniwa łańcucha. Ułatwi to nam przesunięcie sworznia z zewnętrznego do wewnętrznego otworku spinki. Pomoże również skręcanie łańcucha na boki. Po właściwym wykonaniu zadania powinniśmy otrzymać zewnętrzne blaszki oraz dwa sworznie oddzielnie.
1 komentarz
Grzesiek
Często jest tak, że rozpoznanie spinki to istna droga przez mękę. Spinki mają świadomość tego kiedy się spieszymy, wówczas nie chcą się rozpisać.