Sztyce regulowane są jednym z bardziej istotnych rowerowych wynalazków. Nie ma więc co się dziwić, że są coraz popularniejsze. Kupują je nie tylko fani enduro, ale i XC. Co więc trzeba wiedzieć o tym sprzęcie zanim wybierzemy się na zakupy?
Sztyce teleskopowe pojawiły się na rynku niespełna 20 lat temu. Zostały wyprodukowane przez KS Suspension. Twórca tego elementu zainspirował się regulowanymi krzesłami. Pomyślał, że czemu nie wprowadzić tego w rowerach? Tak też zrobił.
Urządzenie pozwala na ustawienie siodełka w określonej pozycji (dzięki specjalnej sprężynie można je dowolnie podnosić i obniżać). Najczęściej blokada potrzebna do regulacji jest umieszczana na kierownicy, by było łatwo ustawiać wysokość siodełka.
Większość sztyc działa bardzo podobnie. Największą różnicą jest zakres skoku. Najlepiej, by był jak największy, wówczas możemy niżej opuścić siodełko. Kupując sztycę trzeba jednak mieć świadomość, iż ogranicza nas rama, w której musi się ona zmieścić.
Do wyboru mamy też metodę zwalniania dźwigni. Możemy zdecydować się na linkę lub hydraulikę. Jeśli chodzi o łatwiejsze serwisowanie to z pewnością wygrywa system mechaniczny. Plusem hydrauliki jest zaś większa odporność na błoto, a więc co za tym idzie – serwisować trzeba ją znacznie rzadziej.
Dlaczego warto kupić sztyce?
Po co nam takie ulepszenie? Niektórzy są sceptycznie nastawieni do tego typu modyfikacji roweru, zarzucając m.in., że przez nie zwiększa się waga roweru. Plusem tego sprzętu jest jednak to, że będzie nam łatwiej pokonać stromizny (dzięki możliwości obniżenia siodełka). Tak więc sztyce ułatwią nam jeżdżenie po trudnych technicznie trasach i zwiększają również nasze bezpieczeństwo. Dzięki nim możemy opuszczać siodło w trakcie jazdy, co daje możliwość wykonania wielu różnych manewrów. To wszystko sprawia, że na zakup sztyc decydują się zarówno miłośnicy enduro, jak i jazdy ścieżkowej.
Nowością wśród tego sprzętu są sztycVyron proponowane przez firmę Magura. Ich zaletą jest to, że możemy dzięki nim opuszczać oraz podnosić siodełko bez dotykania. Podobny produkt ma niebawem zostać zaprezentowany przez Trek i Shimano, jak na razie ich propozycje znajdują się jedynie na papierze. Z kolei firmy KS Suspension oraz Specializedpostanowiły stworzyć sztyce przeznaczone do rowerów przełajowych i szosowych (a nie tylko terenowych).