Rodzaje wsporników
Wspornik jest podzespołem łączącym trzy elementy roweru: kierownicę, widelec oraz ramę za pośrednictwem sterów. Rodzaj wspornika zależy od typu zastosowanych sterów:
- Wsporniki ahead – nie posiadają regulacji wysokości, wymagają widelca o dłuższej, niegwintowanej rurze sterowej
- Wsporniki klasyczne – posiadają możliwość regulacji wysokości, wymagają widelca o krótszej, gwintowanej rurze sterowej
O tym jaki typ wspornika wybierzemy bardziej decydują same stery. Przeważnie w rowerach przeznaczonych do jazdy wyczynowej oraz po górach montuje się wsporniki typu ahead. W rowerach miejskich, turystycznych oraz trekkingowych przeważnie stosowane są stery klasyczne.
Wspornik ahead | Wspornik klasyczny |
---|---|
![]() |
![]() |
Sprawdź ceny | Sprawdź ceny |
W ofercie producentów znajdziemy także regulowane wsporniki kierownicy, gdzie możemy sami ustalić kąt nachylenia. Wsporniki takie posiadają specjalną śrubę regulacyjną. Rozwiązanie te polecane jest do rowerów miejskich oraz trekkingowych. Możliwość regulacji wiąże się z utratą sztywności, większą wagą oraz mniejszą wytrzymałością, dlatego wsporniki regulowane nie są stosowane w rowerach wyczynowych oraz górskich.